Dzierżawa ziemi od KOWR na nowych zasadach. Co się zmieniło od 01.2024?

W życie wchodzą dwie nowe regulacje dotyczące dzierżawy państwowej ziemi

Z informacji Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi wynika, że od 1 stycznia 2024 r. zaczęły obowiązywać dwie nowe regulacje. Po pierwsze w życie weszło prawo określone w Art. 1 pkt 17 ustawy z dnia 13 lipca 2023 r. o zmianie ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa oraz niektórych innych ustaw. Druga zmiana to wejście w życie rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 20 grudnia 2023 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu ustalania wysokości czynszu dzierżawnego w umowach dzierżawy nieruchomości Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa.

Jak KOWR będzie naliczał czynsz dzierżawny za grunty rolne z Zasobu?

Obie regulacje dotyczą tego samego, czyli kwestii naliczania przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa (KOWR) czynszu dzierżawnego za grunty rolne wchodzące w skład Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa. Do tej pory wysokość czynszu była obliczana na podstawie średniej krajowej ceny skupu pszenicy w półroczu roku kalendarzowego poprzedzającym termin płatności czynszu.

Od 1 stycznia 2024 r. czynsz dzierżawny będzie obliczany na podstawie średniej krajowej ceny skupu pszenicy za 11 kwartałów poprzedzających półrocze roku kalendarzowego, w którym przypada termin płatności czynszu. Według resortu rolnictwa, taka zmiana pozwoli na zmniejszenie wpływu wahających się cen zbóż na wysokość czynszu dzierżawnego, a to powinno być korzystne dla rolników.

Warto dodać, że według obwieszczenia prezesa GUS z lipca 2023 roku, średnia krajowa cena skupu pszenicy w I półroczu 2023 r. wyniosła 109,97 zł za 1 dt.

Jakie były stawki czynszu dzierżawnego w poszczególnych województwach?

Jak podaje KOWR, 30 czerwca 2023 roku liczba czynnych umów dzierżawy gruntów z Zasobu WRSP wynosiła 69 811 na powierzchnię niemal 1,1 mln ha. A średnia wysokość czynszu dzierżawnego dla gruntów wydzierżawionych przez KOWR w I półroczu 2023 r. wyniosła 13,4 dt pszenicy/ha, czyli 1473,60 zł/ha.

Najwyższy czynsz za państwową ziemie muszą płacić rolnicy w województwach:

  • wielkopolskim – 22,9 dt żyta/ha, czyli 2518,31 zł/ha,
  • opolskim – 20,2 dt żyta/ha, czyli 2221,39 zł/ha,
  • świętokrzyskim –  18,9 dt żyta/ha, czyli 2078,43 zł/ha,
  • kujawsko-pomorskim – 17, 9 dt żyta/ha, czyli 1968,46 zł/ha,
  • warmińsko-mazurskim – 16,5 dt żyta/ha, czyli 1814,51 zł/ha.

Z kolei najniższy czynsz jest w województwach: łódzkim, podkarpackim, zachodniopomorskim i mazowieckim

wysokość czynszu dzierżawnego za państwową ziemię w 2023

FOTO: KOWR

Znacznie wzrośnie podatek rolny – nawet o 20 proc.

Nowy system naliczania czynszu dzierżawnego jest podobny do tego jaki od lat funkcjonuje przy obliczaniu maksymalnych stawek podatku rolnego. Tu podstawą jest średnia cena skupu żyta za okres 11 kwartałów poprzedzających kwartał poprzedzający rok podatkowy. Podstawowy podatek rolny wyliczany jako 2,5-krotność ceny 1 dt żyta. Z kolei podatek za pozostałe grunty rolne to równowartość 5 kwintali żyta. Jednak w tym roku stawka może wzrosną o około 20 proc. Wynika to ze znacznego wzrostu cen zbóż w 2022 roku.

Podatek rolny za 2024

Podatek rolny za 2024 wyższy aż o 20 proc.! Czy jest szansa na niższe stawki?

Zmiany dla rolników

Ważne zmiany dla rolników od 01.2024: dopłaty bezpośrednie, ziemia z KOWR i GAEC

Paweł Mikos

wysokość czynszu dzierżawnego za państwową ziemie graf KOWR

Więcej na ten temat

CZYM SĄ DOTACJE UNIJNE?

W ramach PROW 2014-2020 będzie realizowanych łącznie 15 działań pomocowych a środki pieniężne będą głównie skierowane do sektora rolnego. Sektor ten jest bardzo istotny z punktu widzenia zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich i wymaga większego i odpowiednio ukształtowanego wsparcia.

Głównym celem pomocy finansowej w ramach przewidzianych instrumentów będzie rozwój gospodarstw rolnych (Modernizacja gospodarstw rolnych, Restrukturyzacja małych gospodarstw rolnych, Premie dla młodych rolników, Płatności dla rolników przekazujących małe gospodarstwa rolne). Premie dla młodych rolników, które zostały przewidziane w nowym PROW mają głownie na celu ułatwienie młodym osobom rozpoczęcie samodzielnego prowadzenia działalności rolniczej w przejmowanych przez nich gospodarstwach rolnych. Najważniejszymi założeniami dla młodych rolników chcących skorzystać z dodatkowej pomocy są: nie ukończenie 40 roku życia, posiadanie odpowiednich kwalifikacji zawodowych, lub zobowiązanie się do ich zdobycia w przeciągu 3 lat od otrzymania decyzji o pomocy, bycie posiadaczem minimum 1ha użytków rolnych przed dniem złożenia wniosku o przyznanie pomocy dla młodego rolnika.

Wszystkie szczegóły dotyczące warunków jakie musi spełnić rolnik by ubiegać się o wsparcie w ramach PROW na lata 2014 – 2020 mogą odnaleźć państwo na stronach AMIRR oraz Ministerstwa Rolnictwa.

CO DAJĄ DOTACJE ?

Obecny PROW jest podobny do znanego już z lat 2007- 2013, jednak została zmieniona jego konstrukcja. W aktualnej formie występuje mniej tzw. działań i pojawiła się możliwość jednoczesnego skorzystania z różnych „poddziałań”. Łącznie zostało stworzone 25 form wsparcia, w tym kontynuacja pomocy z lat poprzednich.  Warto zwrócić uwagę na zmodyfikowane wsparcie z bardzo popularnego działania „Modernizacja gospodarstw rolnych”. Obecnie wartość pomocy będzie uwarunkowana od rodzaju przewidzianych inwestycji. Na największe wsparcie mogą liczyć rolnicy stawiający na rozwój produkcji prosiąt (maksymalnie aż do 900 tys. zł). Na pozostałe inwestycje związane z produkcją zwierzęcą wsparcie wyniesie do 500 tys. zł. Wszystkie pozostałe przedsięwzięcia a także zakupy w gospodarstwie będą mogły otrzymać dofinansowanie w wysokości do 200 tys. zł.

Niezmiennie na mocne wsparcie będą mogli liczyć młodzi rolnicy, którzy oprócz większych dopłat bezpośrednich, mogą spodziewać się „premii” na start wynoszącej 100 tys. zł. Różnica w porównaniu do poprzednich programów polega na tym, że obecnie wypłata nastąpi  w dwóch etapach: pierwszy – 80 proc. Drugi po zrealizowaniu inwestycji i udokumentowaniu wydatków – 20 proc.

Całkowicie nowym rozwiązaniem ujętym w PROW 2014-2020 będzie premia udzielana na restrukturyzację małych gospodarstw. Gospodarstwa takie będą mogły ubiegać się o 60 tys. zł na inwestycje w poprawę swojej dochodowości. W momencie kiedy rentowność zostanie zwiększona będą mogły korzystać z innych form wsparcia z PROW. Natomiast jeżeli właściciel małego gospodarstwa zdecyduje się na jego sprzedanie, wówczas będzie mu przysługiwać rekompensata w wysokości 120 proc. dopłat, które otrzymywałby do 2020 r.

KTO MOŻE UZYSKAĆ DOPŁATĘ ?

Dla wszystkich.

O dotację unijną może się starać każdy rolnik. Wnioski w ramach tego programu można składać od pierwszej połowy 2016 roku. Większość programów nie jest uzależniona od wykształcenia i wieku osoby wnioskującej, nie mniej jednak szczególnie premiowane są pewne określone działania rolnicze mające na celu ogólnokrajową zmianę koniunktury w danym sektorze gospodarki rolnej.

Pieniądze dla hodowców.

W nowych programach dotacji unijnych szczególną uwagę skupiono na producentach prosiąt, mleka oraz bydła. To właśnie oni mogą teraz liczyć na większe dotacje, niż pozostałe gałęzie rolnictwa.

Promocja młodzieży.

W programie PROW 2014-2020 kontynuowane jest dofinansowanie młodych rolników z tytułu „Premia dla młodego rolnika”. Ta dotacja przeznaczona jest dla młodych osób, które w momencie składania wniosku lub poprzedzających ten dzień 12 miesiącach przejęły gospodarstwo i rozpoczęły działalność rolniczą.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *