UOKIK kontroluje 70 punktów skupu. „Ceny malin znacznie niższe niż w ubiegłych latach”

UOKiK zbada rynek owoców miękkich

Głównym zdaniem UOKiK jest monitorowanie rynku rolno-spożywczego w Polsce, co ma na celu obnażenie ewentualnych problemów zgłaszanych przez rolników. Jedne z ostatnich działań prowadzone przez UOKIK dotyczyły rynku skupu mleka. Natomiast od kilkunastu dni o swoje prawa walczą producenci malin, którzy domagają się podwyższenia ich wyraźnie zaniżonych cen skupu.

Ile kosztują maliny w skupie?

Jak wynika z analizy Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, ceny skupu netto w zakładach przetwórczych i chłodniach w dniach od 3 do 4 lipca 2023 r. oscylowały w granicach od 5 do 6 zł za kg w zależności od tego, której klasy były owoce. W poprzednich latach ceny malin były o wiele wyższe. W związku z obniżkami cen malin w skupach, do UOKiK trafia coraz więcej zgłoszeń dotyczących możliwości wystąpienia przestępstwa. W związku z sygnałami rolników UOKiK podjął wraz z Inspekcją Handlową kontrolę określonych zakładów w ramach posiadanych kompetencji ustawowych.

– Sprawdzamy, czy przy kształtowaniu cen tych owoców miękkich mogło dojść do niedozwolonego prawem porozumienia, a także czy nie dochodzi do nieuczciwego wykorzystania przewagi przez największych przetwórców. Wszczęliśmy postępowanie wyjaśniające, podczas którego zweryfikujemy praktyki w 70 wybranych skupach znajdujących się na terenie województwa lubelskiego oraz mazowieckiego. Oba regiony są liderami w produkcji malin – wyjaśnia Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Co zbada UOKiK na rynku owoców miękkich?

UOKiK rozpoczęła kontrolę rynku owoców miękkich 7 lipca 2023 r. Jej zadaniem będzie zbadanie zjawisk, które zachodzą na rynku owoców miękkich, a w szczególności:

  • sposobów funkcjonowania podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie skupu świeżych malin,
  • sposobu ustalania cen skupu świeżych malin,
  • cen, po których kontrolowany punkt skupu dokonywał zakupu malin,
  • zestawienia transakcji z odbiorcami,
  • warunków, na jakich są kupowane owoce, czy są uczciwe.

– Zebrany materiał będzie na bieżąco przez nas analizowany. Niezależnie od wyników tego badania, również dziś rozpoczęliśmy kontrolę pięciu największych przetwórców malin w Polsce. Chcemy sprawdzić kto i jak ustala cenę malin, czy robi to samodzielnie oraz czy nie dochodzi tu do nieprawidłowości związanych z wykorzystywaniem przewagi kontraktowej – wyjaśnia Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Jaka kara grozi za naruszenie praw konsumenta i konkurencji?

Jeżeli UOKiK ustali, że skup malin odbywał się z naruszeniem praw konkurencji, to dany podmiot będzie musiał ponieść karę. Jeżeli skupujący wziął udział w zmowie cenowej lub podziale rynku grozi mu kara do 10% obrotu za każdą z praktyk oraz do 2 mln zł na osoby zarządzające firmą, które bezpośrednio odpowiadają za naruszenia. Wykorzystywanie w sposób nieuczciwy przewagi kontraktowej przedsiębiorcy jest karane 3% rocznego obrotu.

Co zrobić, jeżeli podejrzewamy skupującego o oszustwo?

Kady rolnik, który działa w branży i dostrzeże, że jego kontrahent dopuszcza się oszustwa, oferując niegodziwe warunki, może zawiadomić UOKiK. By móc to zrobić konieczne jest wypełnienie tego formularza.

Przeczytaj również:

  • Czy doszło do zmowy na rynku owoców? Skupy miały zaniżać ceny malin,

  • Janusz Kowalski: kryzys na rynku malin to „wina Tuska”,

  • Cena malin szoruje po dnie, a rząd spóźnia się z pomocą. Kołodziejczak: wyciągam rękę do Telusa,

  • Rolnicy załamani. Import malin z Ukrainy rośnie, a ceny skupu runęły. „Nas za chwilę nie będzie”,

  • Ukraińskie media atakują polskich producentów owoców. „Ktoś chce skłócić Polaków z Ukraińcami”,

  • Kołodziejczak: Sytuacja na rynku malin to patologia. Od 5 lat nic się nie zmieniło.

Oprac. Justyna Czupryniak

 

Więcej na ten temat

CZYM SĄ DOTACJE UNIJNE?

W ramach PROW 2014-2020 będzie realizowanych łącznie 15 działań pomocowych a środki pieniężne będą głównie skierowane do sektora rolnego. Sektor ten jest bardzo istotny z punktu widzenia zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich i wymaga większego i odpowiednio ukształtowanego wsparcia.

Głównym celem pomocy finansowej w ramach przewidzianych instrumentów będzie rozwój gospodarstw rolnych (Modernizacja gospodarstw rolnych, Restrukturyzacja małych gospodarstw rolnych, Premie dla młodych rolników, Płatności dla rolników przekazujących małe gospodarstwa rolne). Premie dla młodych rolników, które zostały przewidziane w nowym PROW mają głownie na celu ułatwienie młodym osobom rozpoczęcie samodzielnego prowadzenia działalności rolniczej w przejmowanych przez nich gospodarstwach rolnych. Najważniejszymi założeniami dla młodych rolników chcących skorzystać z dodatkowej pomocy są: nie ukończenie 40 roku życia, posiadanie odpowiednich kwalifikacji zawodowych, lub zobowiązanie się do ich zdobycia w przeciągu 3 lat od otrzymania decyzji o pomocy, bycie posiadaczem minimum 1ha użytków rolnych przed dniem złożenia wniosku o przyznanie pomocy dla młodego rolnika.

Wszystkie szczegóły dotyczące warunków jakie musi spełnić rolnik by ubiegać się o wsparcie w ramach PROW na lata 2014 – 2020 mogą odnaleźć państwo na stronach AMIRR oraz Ministerstwa Rolnictwa.

CO DAJĄ DOTACJE ?

Obecny PROW jest podobny do znanego już z lat 2007- 2013, jednak została zmieniona jego konstrukcja. W aktualnej formie występuje mniej tzw. działań i pojawiła się możliwość jednoczesnego skorzystania z różnych „poddziałań”. Łącznie zostało stworzone 25 form wsparcia, w tym kontynuacja pomocy z lat poprzednich.  Warto zwrócić uwagę na zmodyfikowane wsparcie z bardzo popularnego działania „Modernizacja gospodarstw rolnych”. Obecnie wartość pomocy będzie uwarunkowana od rodzaju przewidzianych inwestycji. Na największe wsparcie mogą liczyć rolnicy stawiający na rozwój produkcji prosiąt (maksymalnie aż do 900 tys. zł). Na pozostałe inwestycje związane z produkcją zwierzęcą wsparcie wyniesie do 500 tys. zł. Wszystkie pozostałe przedsięwzięcia a także zakupy w gospodarstwie będą mogły otrzymać dofinansowanie w wysokości do 200 tys. zł.

Niezmiennie na mocne wsparcie będą mogli liczyć młodzi rolnicy, którzy oprócz większych dopłat bezpośrednich, mogą spodziewać się „premii” na start wynoszącej 100 tys. zł. Różnica w porównaniu do poprzednich programów polega na tym, że obecnie wypłata nastąpi  w dwóch etapach: pierwszy – 80 proc. Drugi po zrealizowaniu inwestycji i udokumentowaniu wydatków – 20 proc.

Całkowicie nowym rozwiązaniem ujętym w PROW 2014-2020 będzie premia udzielana na restrukturyzację małych gospodarstw. Gospodarstwa takie będą mogły ubiegać się o 60 tys. zł na inwestycje w poprawę swojej dochodowości. W momencie kiedy rentowność zostanie zwiększona będą mogły korzystać z innych form wsparcia z PROW. Natomiast jeżeli właściciel małego gospodarstwa zdecyduje się na jego sprzedanie, wówczas będzie mu przysługiwać rekompensata w wysokości 120 proc. dopłat, które otrzymywałby do 2020 r.

KTO MOŻE UZYSKAĆ DOPŁATĘ ?

Dla wszystkich.

O dotację unijną może się starać każdy rolnik. Wnioski w ramach tego programu można składać od pierwszej połowy 2016 roku. Większość programów nie jest uzależniona od wykształcenia i wieku osoby wnioskującej, nie mniej jednak szczególnie premiowane są pewne określone działania rolnicze mające na celu ogólnokrajową zmianę koniunktury w danym sektorze gospodarki rolnej.

Pieniądze dla hodowców.

W nowych programach dotacji unijnych szczególną uwagę skupiono na producentach prosiąt, mleka oraz bydła. To właśnie oni mogą teraz liczyć na większe dotacje, niż pozostałe gałęzie rolnictwa.

Promocja młodzieży.

W programie PROW 2014-2020 kontynuowane jest dofinansowanie młodych rolników z tytułu „Premia dla młodego rolnika”. Ta dotacja przeznaczona jest dla młodych osób, które w momencie składania wniosku lub poprzedzających ten dzień 12 miesiącach przejęły gospodarstwo i rozpoczęły działalność rolniczą.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *