Polskie mleczarnie apelują o zrobienie porządku z markami własnymi sieci handlowych

Porozumienie dla Mleczarstwa
Szanowny Pan
Czesław Siekierski
Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi

W imieniu „Porozumienia dla Mleczarstwa” zwracamy się do Pana Ministra o podjęcie działań w celu stabilizacji, unormowania sytuacji na rynku zbytu towarów rolnych, w tym przetworów mlecznych – zapewnienia warunków do faktycznej, realnej konkurencji na tym rynku, m.in. poprzez ograniczenie skali sprzedaży towarów polskich zakładów przetwórstwa rolno-spożywczego w sieciach handlowych, poprzez formę marek własnych sieci handlowych.

Zwracamy się o wprowadzenie zmian legislacyjnych – zmianę brzmienia art. 17d ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 1233) z obecnie obowiązującego brzmienia: „Czynem nieuczciwej konkurencji jest wprowadzanie do obrotu przez sieci sklepów dyskontowych towarów w ilości przewyższającej 20% wartości obrotów z markami stanowiącymi własność właściciela sieci lub podmiotów zależnych”, na: „Czynem nieuczciwej konkurencji jest wprowadzanie do obrotu, w roku kalendarzowym lub obrachunkowym, przez sieci sklepów towarów w ilości przewyższającej 20% wartości obrotów z markami stanowiącymi własność właściciela sieci lub podmiotów zależnych”.

Szereg niekorzystnych okoliczności w ostatnich okresach (konsekwencje wojny w Ukrainie) spowodowały rażące pogorszenie opłacalności produkcji polskich rolników oraz polskich zakładów przetwórstwa rolno-spożywczego, w tym spółdzielni mleczarskich.

Drastyczny wzrost cen kosztów produkcji nie jest wyrównywany porównywalnym wzrostem cen zbytu towarów produkowanych przez zakłady przetwórstwa rolno-spożywczego.

Przykładem jest sytuacja na rynku mleka. Zakłady przetwórstwa mleka, w tym spółdzielnie mleczarskie, muszą od 2022 r. ponosić coraz wyższe koszty przerobu mleka (np. wzrost cen gazu nawet o kilkaset procent) a jednocześnie nie jest to możliwe do zrównoważenia poprzez wzrost cen zbytu wyrobów, a wręcz przeciwnie, od wiosny roku ubiegłego notujemy drastyczne spadki cen zbytu.

W konsekwencji, zakłady przetwórcze są zmuszone do obniżania cen skupu mleka płaconych rolnikom, co pogarsza ich już i tak trudną sytuację ekonomiczną.

Jednocześnie spadkom cen zbytu towarów rolnych nie towarzyszą proporcjonalne spadki cen detalicznych np. w dużych sieciach handlowych. Jest to wynikiem stosowania przez duże sieci handlowe praktyk „zmuszania” producentów do dostarczania towarów do tych sieci pod ich markami własnymi.

Narzucanie przez sieci handlowe producentom (zakładom przetwórczym) sprzedaży towarów np. wyrobów mleczarskich nie pod markami producenta, lecz pod markami własnymi sieci handlowych faktycznie „odcina” producenta od konsumenta oraz powoduje, że: producent uzyskuje niską cenę za produkt (przeważnie o wysokiej jakości); konsument płaci wysoką cenę, gdyż ww. niska cena hurtowa zakupu towaru pod szyldem marki własnej sieci handlowej jest powiększana o wysoką marżę sieci handlowej; głównym „beneficjentem” tych „swoistych” praktyk handlowych jest sieć handlowa, która uzyskuje kilkudziesięcioprocentowe marże kosztem konsumenta, jak i producenta.

Obecnie obowiązujący ww. przepis art. 17d ustawy z 16.04.1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji jest faktycznie zupełnie „martwy”.

Wynika to m.in. z braku jednoznaczności wyrażenia „sieć sklepów dyskontowych” oraz braku dookreślenia okresu rozliczania wartości obrotu.

W konsekwencji, mimo obowiązywania ww. przepisu, właściwe państwowe instytucje i inspekcje handlowe nie prowadzą żadnych kontroli i postępowań w zakresie narastania negatywnej praktyki wzrostu skali sprzedaży towarów pod szyldami marek własnych sieci handlowych.

Waldemar Broś

Przewodniczący „Porozumienia dla Mleczarstwa”

Więcej na ten temat

CZYM SĄ DOTACJE UNIJNE?

W ramach PROW 2014-2020 będzie realizowanych łącznie 15 działań pomocowych a środki pieniężne będą głównie skierowane do sektora rolnego. Sektor ten jest bardzo istotny z punktu widzenia zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich i wymaga większego i odpowiednio ukształtowanego wsparcia.

Głównym celem pomocy finansowej w ramach przewidzianych instrumentów będzie rozwój gospodarstw rolnych (Modernizacja gospodarstw rolnych, Restrukturyzacja małych gospodarstw rolnych, Premie dla młodych rolników, Płatności dla rolników przekazujących małe gospodarstwa rolne). Premie dla młodych rolników, które zostały przewidziane w nowym PROW mają głownie na celu ułatwienie młodym osobom rozpoczęcie samodzielnego prowadzenia działalności rolniczej w przejmowanych przez nich gospodarstwach rolnych. Najważniejszymi założeniami dla młodych rolników chcących skorzystać z dodatkowej pomocy są: nie ukończenie 40 roku życia, posiadanie odpowiednich kwalifikacji zawodowych, lub zobowiązanie się do ich zdobycia w przeciągu 3 lat od otrzymania decyzji o pomocy, bycie posiadaczem minimum 1ha użytków rolnych przed dniem złożenia wniosku o przyznanie pomocy dla młodego rolnika.

Wszystkie szczegóły dotyczące warunków jakie musi spełnić rolnik by ubiegać się o wsparcie w ramach PROW na lata 2014 – 2020 mogą odnaleźć państwo na stronach AMIRR oraz Ministerstwa Rolnictwa.

CO DAJĄ DOTACJE ?

Obecny PROW jest podobny do znanego już z lat 2007- 2013, jednak została zmieniona jego konstrukcja. W aktualnej formie występuje mniej tzw. działań i pojawiła się możliwość jednoczesnego skorzystania z różnych „poddziałań”. Łącznie zostało stworzone 25 form wsparcia, w tym kontynuacja pomocy z lat poprzednich.  Warto zwrócić uwagę na zmodyfikowane wsparcie z bardzo popularnego działania „Modernizacja gospodarstw rolnych”. Obecnie wartość pomocy będzie uwarunkowana od rodzaju przewidzianych inwestycji. Na największe wsparcie mogą liczyć rolnicy stawiający na rozwój produkcji prosiąt (maksymalnie aż do 900 tys. zł). Na pozostałe inwestycje związane z produkcją zwierzęcą wsparcie wyniesie do 500 tys. zł. Wszystkie pozostałe przedsięwzięcia a także zakupy w gospodarstwie będą mogły otrzymać dofinansowanie w wysokości do 200 tys. zł.

Niezmiennie na mocne wsparcie będą mogli liczyć młodzi rolnicy, którzy oprócz większych dopłat bezpośrednich, mogą spodziewać się „premii” na start wynoszącej 100 tys. zł. Różnica w porównaniu do poprzednich programów polega na tym, że obecnie wypłata nastąpi  w dwóch etapach: pierwszy – 80 proc. Drugi po zrealizowaniu inwestycji i udokumentowaniu wydatków – 20 proc.

Całkowicie nowym rozwiązaniem ujętym w PROW 2014-2020 będzie premia udzielana na restrukturyzację małych gospodarstw. Gospodarstwa takie będą mogły ubiegać się o 60 tys. zł na inwestycje w poprawę swojej dochodowości. W momencie kiedy rentowność zostanie zwiększona będą mogły korzystać z innych form wsparcia z PROW. Natomiast jeżeli właściciel małego gospodarstwa zdecyduje się na jego sprzedanie, wówczas będzie mu przysługiwać rekompensata w wysokości 120 proc. dopłat, które otrzymywałby do 2020 r.

KTO MOŻE UZYSKAĆ DOPŁATĘ ?

Dla wszystkich.

O dotację unijną może się starać każdy rolnik. Wnioski w ramach tego programu można składać od pierwszej połowy 2016 roku. Większość programów nie jest uzależniona od wykształcenia i wieku osoby wnioskującej, nie mniej jednak szczególnie premiowane są pewne określone działania rolnicze mające na celu ogólnokrajową zmianę koniunktury w danym sektorze gospodarki rolnej.

Pieniądze dla hodowców.

W nowych programach dotacji unijnych szczególną uwagę skupiono na producentach prosiąt, mleka oraz bydła. To właśnie oni mogą teraz liczyć na większe dotacje, niż pozostałe gałęzie rolnictwa.

Promocja młodzieży.

W programie PROW 2014-2020 kontynuowane jest dofinansowanie młodych rolników z tytułu „Premia dla młodego rolnika”. Ta dotacja przeznaczona jest dla młodych osób, które w momencie składania wniosku lub poprzedzających ten dzień 12 miesiącach przejęły gospodarstwo i rozpoczęły działalność rolniczą.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *