Jaka kara grozi rolnikowi za brak świadectwa energetycznego budynków w gospodarstwie?

Czym jest świadectwo energetyczne budynku?

Pod koniec kwietnia zaczęły obwiązywać zapisy ustawi o świadectwie energetycznym budynków, którą w październiku 2022 r. przyjął parlament.

Z artykułu dowiesz się:

  • Czym jest świadectwo energetyczne budynku?
  • Kiedy rolnik musi posiadać świadectwo energetyczne budynku?
  • Jakie budynki są zwolnione z konieczności uzyskania dokumentu?
  • Ile kosztuje uzyskanie świadectwa energetycznego?
  • Jaka jest kara za brak świadectwa energetycznego?

Świadectwo energetyczne budynku to nic innego jak dokument, w którym znajdziemy wszelkie informacje dotyczące zapotrzebowania danej nieruchomości na cele centralnego ogrzewania, ciepłej wody, wentylacji i klimatyzacji, a w przypadku budynku użyteczności publicznej także oświetlenia.

W świadectwie energetycznym będzie można znaleźć:

  • dane budynku lub jego części,
  • charakterystykę energetyczną budynku lub jego części,
  • zalecenia dot. modernizacji budynki, aby poprawić jego charakterystykę energetyczną,
  • oświadczenie osoby sporządzającej świadectwo, że dokument ten został wpisany do Centralnego Rejestru Charakterystyki Energetycznej Budynków.

Kiedy rolnik musi posiadać świadectwo energetyczne budynku?

Ale spokojnie, nie każda obora, stodoła czy nawet dom muszą posiadać takie świadectwo.

W przypadku rolników i mieszkańców wsi świadectwo energetyczne budynków jest wymagane w trzech sytuacjach:

  • należy je dołączyć do zgłoszenia o zakończeniu budowy obiektu budowlanego lub do wniosku o udzielenie pozwolenia na użytkowanie. Co istotne, ten nakaz nie dotyczy domów do 70 m2  zabudowy do własnych celów mieszkaniowych.
  • jeżeli budynek – czy to dom czy budynek gospodarczy – lub jego część będzie sprzedawany,
  • jeżeli budynek lub jego część będzie wynajmowana. Dotyczy to także najmu krótkoterminowego. Tu istotny jest sam fakt zawarcia umowy najmu.

Jakie budynki są zwolnione z konieczności uzyskania świadectwa energetycznego?

Co więcej, zgodnie z nowym prawem dla części budynków właściciele nie muszą występować o sporządzenie świadectwa energetycznego, nawet przy zamiarze jego sprzedaży czy najmu.

Z tego obowiązku są zwolnione m.in.

  • budynki gospodarstw rolnych o wskaźniku EP, który  określają roczne obliczeniowe zapotrzebowanie na nieodnawialną energię pierwotną, o ile ten współczynnik nie jest wyższy niż 50 kWh/m2/rok,
  • budynki gospodarcze lub przemysłowe niewyposażonych  w instalacje zużywające energię, z wyłączeniem instalacji oświetlenia wbudowanego,
  • budynki wolnostojących o powierzchni użytkowej poniżej 50 m2, czyli np. wiaty garażowe;
  • budynki mieszkalne, przeznaczonego do użytkowania nie dłużej niż 4 miesiące w roku, co może być istotne dla niektórych gospodarstw agroturystycznych
  • budynki zabytkowe, objęte ochroną konserwatora zabytków,
  • budowle użytkowane jako miejsce kultu i do działalności religijnej.

Ile kosztuje uzyskanie świadectwa energetycznego?

Koszt jednego świadectwa waha się od 500 do 1500 złotych. Jest ono ważne przez 10 lat i po tym czasie należy je odnowić. Na nowo należy sporządzić świadectwo energetyczne budynku, jeżeli przeszedł on modernizację, która mogła zmienić jego charakterystykę energetyczną.  

Jaka jest kara za brak świadectwa energetycznego?

Sprzedaż lub wynajęcie budynku bez przekazania świadectwa energetycznego jest traktowane jako wykroczenie. Postępowanie w tej sprawie prowadzi policja na wniosek osoby, która nie otrzymała świadectwa. Ostatecznie o wysokości kary decyduje sąd.

Wysokość grzywny za brak świadectwa energetycznego budynku może wahać się do 20 zł do 5000 złotych.

Z kolei w przypadku nowych budynków Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego nie wyda zgody na jego użytkowanie do czasu uzyskania kopii świadectwa.

Paweł Mikos

Więcej na ten temat

CZYM SĄ DOTACJE UNIJNE?

W ramach PROW 2014-2020 będzie realizowanych łącznie 15 działań pomocowych a środki pieniężne będą głównie skierowane do sektora rolnego. Sektor ten jest bardzo istotny z punktu widzenia zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich i wymaga większego i odpowiednio ukształtowanego wsparcia.

Głównym celem pomocy finansowej w ramach przewidzianych instrumentów będzie rozwój gospodarstw rolnych (Modernizacja gospodarstw rolnych, Restrukturyzacja małych gospodarstw rolnych, Premie dla młodych rolników, Płatności dla rolników przekazujących małe gospodarstwa rolne). Premie dla młodych rolników, które zostały przewidziane w nowym PROW mają głownie na celu ułatwienie młodym osobom rozpoczęcie samodzielnego prowadzenia działalności rolniczej w przejmowanych przez nich gospodarstwach rolnych. Najważniejszymi założeniami dla młodych rolników chcących skorzystać z dodatkowej pomocy są: nie ukończenie 40 roku życia, posiadanie odpowiednich kwalifikacji zawodowych, lub zobowiązanie się do ich zdobycia w przeciągu 3 lat od otrzymania decyzji o pomocy, bycie posiadaczem minimum 1ha użytków rolnych przed dniem złożenia wniosku o przyznanie pomocy dla młodego rolnika.

Wszystkie szczegóły dotyczące warunków jakie musi spełnić rolnik by ubiegać się o wsparcie w ramach PROW na lata 2014 – 2020 mogą odnaleźć państwo na stronach AMIRR oraz Ministerstwa Rolnictwa.

CO DAJĄ DOTACJE ?

Obecny PROW jest podobny do znanego już z lat 2007- 2013, jednak została zmieniona jego konstrukcja. W aktualnej formie występuje mniej tzw. działań i pojawiła się możliwość jednoczesnego skorzystania z różnych „poddziałań”. Łącznie zostało stworzone 25 form wsparcia, w tym kontynuacja pomocy z lat poprzednich.  Warto zwrócić uwagę na zmodyfikowane wsparcie z bardzo popularnego działania „Modernizacja gospodarstw rolnych”. Obecnie wartość pomocy będzie uwarunkowana od rodzaju przewidzianych inwestycji. Na największe wsparcie mogą liczyć rolnicy stawiający na rozwój produkcji prosiąt (maksymalnie aż do 900 tys. zł). Na pozostałe inwestycje związane z produkcją zwierzęcą wsparcie wyniesie do 500 tys. zł. Wszystkie pozostałe przedsięwzięcia a także zakupy w gospodarstwie będą mogły otrzymać dofinansowanie w wysokości do 200 tys. zł.

Niezmiennie na mocne wsparcie będą mogli liczyć młodzi rolnicy, którzy oprócz większych dopłat bezpośrednich, mogą spodziewać się „premii” na start wynoszącej 100 tys. zł. Różnica w porównaniu do poprzednich programów polega na tym, że obecnie wypłata nastąpi  w dwóch etapach: pierwszy – 80 proc. Drugi po zrealizowaniu inwestycji i udokumentowaniu wydatków – 20 proc.

Całkowicie nowym rozwiązaniem ujętym w PROW 2014-2020 będzie premia udzielana na restrukturyzację małych gospodarstw. Gospodarstwa takie będą mogły ubiegać się o 60 tys. zł na inwestycje w poprawę swojej dochodowości. W momencie kiedy rentowność zostanie zwiększona będą mogły korzystać z innych form wsparcia z PROW. Natomiast jeżeli właściciel małego gospodarstwa zdecyduje się na jego sprzedanie, wówczas będzie mu przysługiwać rekompensata w wysokości 120 proc. dopłat, które otrzymywałby do 2020 r.

KTO MOŻE UZYSKAĆ DOPŁATĘ ?

Dla wszystkich.

O dotację unijną może się starać każdy rolnik. Wnioski w ramach tego programu można składać od pierwszej połowy 2016 roku. Większość programów nie jest uzależniona od wykształcenia i wieku osoby wnioskującej, nie mniej jednak szczególnie premiowane są pewne określone działania rolnicze mające na celu ogólnokrajową zmianę koniunktury w danym sektorze gospodarki rolnej.

Pieniądze dla hodowców.

W nowych programach dotacji unijnych szczególną uwagę skupiono na producentach prosiąt, mleka oraz bydła. To właśnie oni mogą teraz liczyć na większe dotacje, niż pozostałe gałęzie rolnictwa.

Promocja młodzieży.

W programie PROW 2014-2020 kontynuowane jest dofinansowanie młodych rolników z tytułu „Premia dla młodego rolnika”. Ta dotacja przeznaczona jest dla młodych osób, które w momencie składania wniosku lub poprzedzających ten dzień 12 miesiącach przejęły gospodarstwo i rozpoczęły działalność rolniczą.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *