Najpierw Gdynia anulowała przetarg na dzierżawę portu zbożowego
Pod koniec kwietnia informowaliśmy o decyzji Zarządu Portu Gdynia, który unieważnił rozstrzygnięty przetarg na wydzierżawienie Terminalu Zbożowego. Przetarg został wygrany przez konsorcjum firm: Szczecin Bulk Terminal sp. z o.o, TAPINI sp. z o.o., RIBERA sp. z o.o. Z konsorcjum zawarto przedwstępną umowę dzierżawy terminala do 2053 r. a dzierżawca zaoferował minimalny roczny przeładunek na poziomie 2 mln ton. Unieważnienie w praktyce oznacza, że cała procedura ruszy na nowo.
– Polska potrzebuje dużego specjalistycznego terminala agro, który będzie w stanie poradzić sobie z nadwyżką zbóż oraz rosnącymi potrzebami eksportowymi w kraju. Bez wyspecjalizowanej infrastruktury nie można mówić o pełnej i długofalowej realizacji potencjału eksportowego Polski. Porty zbożowe są ważnym elementem skutecznego i konkurencyjnego transportu produktów z polskich pól oraz krajów ościennych na rynki na całym świecie – komentuje Adam Turoń, członek Zarządu Viterra Polska.
Przetarg na 30-letnią dzierżawę portu zbożowego w Gdańsku ogłoszony na początku roki
Na początku roku Zarząd Morskiego Portu Gdańsk ogłosił przetarg ogłosił na 30-letnią dzierżawę blisko 24 ha nieruchomości, na której może powstać terminal zbożowy.
Unikatowa na skalę europejską nieruchomość, zlokalizowana w głębokowodnej części Portu Gdańsk, bezpośrednio przy Pirsie Rudowym to dla potencjalnych inwestorów wyjątkowa okazja – zachęcano do udziału w przetargu.
Tymczasem 15 maja na stronach internetowych Morskiego Portu Gdańsk ukazała się następująca informacja:
Oznacza to, że Zarząd Portu w Gdańsku bez podania przyczyny odwołał przetarg na dzierżawę agroportu.
Eksperci rynkowi negatywnie o anulowaniu przetargu na agroportu w Gdańsku
Komentarze specjalistów były zgodne.
– Zły czas dla budowy terminali w Polskich Portach. Najpierw unieważniony przetarg na Terminal BTZ w Gdyni, dziś odwołany przetarg na głębokowodny Agroterminal w Gdańsku. W naszym kraju to chyba tylko pomniki umiemy budować – napisał na platformie X Przemysław Błażejewski z BST Brokers.
Mirosław Marciniak z InfoGrain dodał: Polskie terminale zbożowe w budowie. A nie czekaj… Nawet się nie chce tego komentować.
Z kolei wiceminister Michał Kołodziejczak napisał, że „konkurs na dzierżawę terminala zbożowego w Gdyni unieważniony – powinien trafić w ręce Polaków.”
Nowy przetarg na port zbożowy w Gdyni jeszcze w maju?
Jak podaje „Rzeczpospolita”, prawdopodobnie jeszcze w maju zostanie ogłoszony nowy przetarg na dzierżawę terminala zbożowego w Gdyni. Miałby on zostać rozstrzygnięty do końca roku. Niemniej, oznacza to opóźnienia w inwestycji o przynajmniej rok wobec pierwotnych planów.
Pytanie także kto wystartuje w przetargu i czy tym razem weźmie w nim udział Krajowa Grupa Spożywcza o co wielokrotnie apelował izby rolnicze? W poprzednim przetargu KGS nie wystartowała. Tym razem ma się to zmienić.
O tym, że rozbudowa zdolności eksportowych zboża naszych portów wybitnie pokazały ostatni kryzys na rynku zbóż. Choć to oczywiście nie jedyny powód niskich cen zboża na rynku. Główny to zasypianie rynków przez tanią pszenicę z Rosji i niskie ceny na giełdach.
Paweł Mikos, wk