Podatek rolny za 2024 rok obniżony. Ile ostatecznie zapłacą rolnicy?

Rząd składa projekt ustawy o obniżeniu podatku rolnego

Podatek rolny za 2024 rok nie będzie wyższy niż w poprzednim roku – to jedno z zapewnień Czesława Siekierskiego, ministra rolnictwa oraz Stefana Krajewskiego, wiceministra rolnictwa podczas rozmów z protestującymi rolnikami. Wreszcie ta obietnica nabiera realnego kształtu.

– To wymaga rozwiązania ustawowego. Jesteśmy już w trakcie rozmów i mamy przyzwolenie ze strony ministra finansów. To jest nieduża kwota w skali kraju, ok. 350 mln zł – zaznaczył na początku stycznia minister Siekierski, ale dodał, że nie można tej decyzji załatwić jednym podpisem, bo trzeba to rozwiązać ustawowo.

I właśnie teraz w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów pojawiła się zapowiedź projektu ustawy o zwrocie części podatku rolnego za 2024 r.

Podatek rolny za 2024 wyższy o 21 procent

Ma on za zadanie zaradzić sytuacji, jaka powstała pod koniec października 2023 roku. Zgodnie z prawem, 20 października 2023 roku prezes Głównego Urzędu Statystycznego ogłosił średnią cenę skupu żyta za 11 kwartałów poprzedzających IV kwartał 2023 r. Jest ona podstawą do określenia stawek podatku rolnego. Problem, w tym, że cena żyta zawierała wysokie stawki zboża z 2022 roku i przez to średnia wzrosła aż o 21% w porównaniu do poprzedniego okresu.

Według GUS średnia cena skupu żyta poprzedzająca rok podatkowy w ostatnich latach kształtowała się następująco:

  • 2024 – 89,63 zł za 1 dt.
  • 2023 – 74,05 zł za 1 dt.
  • 2022 – 61,48 zł za 1 dt.
  • 2021 – 58,55 zł za 1 dt.
  • 2020 – 58,46 zł za 1 dt
  • 2019 – 54,36 zł za 1 dt.

Z tego powodu podatek rolny w 2024 roku wyniesie:

  • podatek dla gruntów rolnych to 224,075 zł za 1 hektar przeliczeniowy ziemi, podczas gdy w 2023 r. było to 185,12 zł;
  • podatek dla pozostałych gruntów wyniesie 448,15 zł za 1 hektar gruntów, dla porównania w 2023 r. było to 370,25 zł)

Jednocześnie tysiące polskich gospodarstw przeżywa obecnie ogromne problemy finansowe wynikające ze znacznego spadku cen zbóż w 2023 i 2024 roku oraz ze względu na wzrost kosztów produkcji rolnej, głównie nośników energii i nawozów. Dlatego jest zasadne pozostawienie wysokości podatku rolnego na poziomie roku 2023.

Jak będzie rozwiązane obniżenie podatku rolnego za 2024 rok?

W projekcie ustawy o zwrocie części podatku rolnego za 2024 r. ministerstwo rolnictwo zaproponowało, aby rolnikom zwracać  część podatku w kwocie stanowiącej iloczyn różnicy w cenie przyjętej do naliczania podatku rolnego w 2024 r. i przyjętej w 2023 r. oraz ilości ha przeliczeniowych określonych w nakazie podatkowym lub deklaracji podatkowej.

– Zwrot podatku będzie następował w formie kompensaty części podatku rolnego przypadającej do zapłaty czwartej racie podatku rolnego, albo w formie zwrotu części podatku rolnego w całości zapłaconego do dnia złożenia wniosku, który to zwrot będzie następował bez zbędnej zwłoki – można przeczytać w zapowiedzi projektu.

Czyli mówiąc prościej, rolnik zapłaci niższą IV ratę podatku, której płatności przypada na 15 listopada. Jeśli jednak rolnik już zapłacił całość podatku za cały rok, wówczas będzie mógł złożyć wniosek od zwrot nadpłaconego podatku.

Jak na razie jeszcze nie jest ostatecznie określone, czy wniosek będzie składany do urzędu gminy czy do biura powiatowego ARiMR. O tym, że to Agencja może wypłacać rekompensatę mówił niedawno Stefan Krajewski.

– Różnicę, którą zapłacą rolnicy będziemy im zwracać. Różne były propozycje rozwiązań, ale to o którym mówi ministerstwo finansów zakłada, że rolnik złoży do ARiMR wniosek i dostanie różnicę podatku rolnego – wyjaśnił Krajewski.

Jednak za urzędami gmin przemawia fakt, że podatek rolny trafia właśnie do gminy.

Do kiedy należy zapłacić podatek rolny w 2024 roku?

Zgodnie z przepisami, podatek rolny należy zapłacić w czterech ratach, czyli do:

  • 15 marca
  • 15 maja
  • 15 września
  • 15 listopada.

Paweł Mikos

Więcej na ten temat

CZYM SĄ DOTACJE UNIJNE?

W ramach PROW 2014-2020 będzie realizowanych łącznie 15 działań pomocowych a środki pieniężne będą głównie skierowane do sektora rolnego. Sektor ten jest bardzo istotny z punktu widzenia zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich i wymaga większego i odpowiednio ukształtowanego wsparcia.

Głównym celem pomocy finansowej w ramach przewidzianych instrumentów będzie rozwój gospodarstw rolnych (Modernizacja gospodarstw rolnych, Restrukturyzacja małych gospodarstw rolnych, Premie dla młodych rolników, Płatności dla rolników przekazujących małe gospodarstwa rolne). Premie dla młodych rolników, które zostały przewidziane w nowym PROW mają głownie na celu ułatwienie młodym osobom rozpoczęcie samodzielnego prowadzenia działalności rolniczej w przejmowanych przez nich gospodarstwach rolnych. Najważniejszymi założeniami dla młodych rolników chcących skorzystać z dodatkowej pomocy są: nie ukończenie 40 roku życia, posiadanie odpowiednich kwalifikacji zawodowych, lub zobowiązanie się do ich zdobycia w przeciągu 3 lat od otrzymania decyzji o pomocy, bycie posiadaczem minimum 1ha użytków rolnych przed dniem złożenia wniosku o przyznanie pomocy dla młodego rolnika.

Wszystkie szczegóły dotyczące warunków jakie musi spełnić rolnik by ubiegać się o wsparcie w ramach PROW na lata 2014 – 2020 mogą odnaleźć państwo na stronach AMIRR oraz Ministerstwa Rolnictwa.

CO DAJĄ DOTACJE ?

Obecny PROW jest podobny do znanego już z lat 2007- 2013, jednak została zmieniona jego konstrukcja. W aktualnej formie występuje mniej tzw. działań i pojawiła się możliwość jednoczesnego skorzystania z różnych „poddziałań”. Łącznie zostało stworzone 25 form wsparcia, w tym kontynuacja pomocy z lat poprzednich.  Warto zwrócić uwagę na zmodyfikowane wsparcie z bardzo popularnego działania „Modernizacja gospodarstw rolnych”. Obecnie wartość pomocy będzie uwarunkowana od rodzaju przewidzianych inwestycji. Na największe wsparcie mogą liczyć rolnicy stawiający na rozwój produkcji prosiąt (maksymalnie aż do 900 tys. zł). Na pozostałe inwestycje związane z produkcją zwierzęcą wsparcie wyniesie do 500 tys. zł. Wszystkie pozostałe przedsięwzięcia a także zakupy w gospodarstwie będą mogły otrzymać dofinansowanie w wysokości do 200 tys. zł.

Niezmiennie na mocne wsparcie będą mogli liczyć młodzi rolnicy, którzy oprócz większych dopłat bezpośrednich, mogą spodziewać się „premii” na start wynoszącej 100 tys. zł. Różnica w porównaniu do poprzednich programów polega na tym, że obecnie wypłata nastąpi  w dwóch etapach: pierwszy – 80 proc. Drugi po zrealizowaniu inwestycji i udokumentowaniu wydatków – 20 proc.

Całkowicie nowym rozwiązaniem ujętym w PROW 2014-2020 będzie premia udzielana na restrukturyzację małych gospodarstw. Gospodarstwa takie będą mogły ubiegać się o 60 tys. zł na inwestycje w poprawę swojej dochodowości. W momencie kiedy rentowność zostanie zwiększona będą mogły korzystać z innych form wsparcia z PROW. Natomiast jeżeli właściciel małego gospodarstwa zdecyduje się na jego sprzedanie, wówczas będzie mu przysługiwać rekompensata w wysokości 120 proc. dopłat, które otrzymywałby do 2020 r.

KTO MOŻE UZYSKAĆ DOPŁATĘ ?

Dla wszystkich.

O dotację unijną może się starać każdy rolnik. Wnioski w ramach tego programu można składać od pierwszej połowy 2016 roku. Większość programów nie jest uzależniona od wykształcenia i wieku osoby wnioskującej, nie mniej jednak szczególnie premiowane są pewne określone działania rolnicze mające na celu ogólnokrajową zmianę koniunktury w danym sektorze gospodarki rolnej.

Pieniądze dla hodowców.

W nowych programach dotacji unijnych szczególną uwagę skupiono na producentach prosiąt, mleka oraz bydła. To właśnie oni mogą teraz liczyć na większe dotacje, niż pozostałe gałęzie rolnictwa.

Promocja młodzieży.

W programie PROW 2014-2020 kontynuowane jest dofinansowanie młodych rolników z tytułu „Premia dla młodego rolnika”. Ta dotacja przeznaczona jest dla młodych osób, które w momencie składania wniosku lub poprzedzających ten dzień 12 miesiącach przejęły gospodarstwo i rozpoczęły działalność rolniczą.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *