NIK wykryła 3,5 tys. uchybień w umowach dzierżawy gruntów rolnych z KOWR

Większość państwowej ziemi rolnej trafia do dzierżawy

Od 2016 roku większość ziemi należącej do skarbu państwa nie jest wystawiana na sprzedaż, lecz dzierżawiona. To efekt wprowadzonych wówczas zmian w prawie. Z tego powodu sprzedaż nieruchomości rolnych spadła w pomiędzy 2018 a 2023 rokiem z poziomu 100 do 5 tys. ha rocznie. Spadło także tempo wzrostu średniej ceny 1 ha gruntów ornych: w 2014 r. wynosiło 27 proc., a na przełomie dekad (2019–2021) osiągnęło poziom 16 proc. 

Ile ziemi jest w dzierżawie z zasobów WRSP? 

Do zasobów Własności Rolnej Skarbu Państwa należą nieruchomości rolne Skarbu Państwa i wchodzące w ich skład niewydzielone geodezyjnie lasy, mienie trwałe pozostałe po likwidacji PGR-ów oraz ich zjednoczeń i zrzeszeń, a także nieruchomości rolne przejmowane na rzecz Skarbu Państwa na podstawie przepisów szczególnych i nabywanych na własność Skarbu Państwa przez państwowe jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, a także nabywane zadłużenia podmiotów prowadzących gospodarstwa rolne. Trwale rozdysponowano 3 400,2 tys. ha spośród tych zasobów. Pod koniec 2022 roku w zasobie pozostawało 1 346,9 tys. ha nieruchomości rolnych, z czego 80 proc. oddano w dzierżawę, przyjmującą różne formy. 

FOTO: NIK

FOTO: NIK

KOWR dzierżawi grunty rolnikom niezgodnie z prawem? 

Nad prawidłowym przebiegiem procesów gospodarowania ziemią, należącą do WRSP, czuwa Najwyższa Izba Kontroli. Niestety, wciąż wykrywane są działania niezgodne z prawem. Jak poinformowała NIK, Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa, który zarządza dzierżawami, dokonał postępu w zakresie dostosowywania regulacji prawnych, jak i stosowania zasad dzierżawy i sprzedaży gruntów, ale do ideału jeszcze trochę brakuje. Kontrole wykazały, że 17 proc. poddzierżawionych nieruchomości oddano w poddzierżawę z naruszeniem przepisów wewnętrznych KOWR, co wynika z wzajemnego niedostosowania tych przepisów i ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa. 

Jakie błędy przy dzierżawieniu ziemi popełniał KOWR? 

Jak informuje NIK, najwięcej błędów popełniono w przypadku umów dzierżawy: było ich ok. 3,5 tys. Z kolei 71 uchybień wykryto w zakresie umów sprzedaży. Obszar, w przypadku którego KOWR dopuścił się nieprawidłowości, obejmuje 811 ha poddzierżawionych nieruchomości. 

Nieprawidłowości KOWR, które wykryła NIK, polegały na naruszeniu procesów wewnętrznych Ośodka, w tym

  • wyrażeniu zgody na poddzierżawę na podstawie wniosku niezawierającego uzasadnienia lub z pominięciem dogłębnej analizy sytuacji dzierżawcy, 
  • wyrażeniu przez Dyrektora Oddziału Terenowego KOWR w Bydgoszczy zgody na zawarcie dwóch umów poddzierżawy na okres dłuższy niż rok, choć w tych wypadkach wymagana była zgoda Dyrektora Generalnego KOWR, 
  • nierozwiązania umowy dzierżawy przez Dyrektora Ośrodka Terenowego (OT) KOWR w Koszalinie, choć dzierżawca oddał część nieruchomości w poddzierżawę bez zgody KOWR i dopuścił do znacznego opóźnienia zapłaty czynszu. 

Inne błędy, które popełniał KOWR, dotyczyły: 

  • nieuprawnionej, przekraczającej dopuszczalny termin prolongaty wydania nieruchomości przez dzierżawcę, 
  • rozłożenia na raty spłaty należności za sprzedaną nieruchomość pomimo spóźnionego złożenia wniosku o tę prolongatę, 
  • braku protokołów z postępowań przetargowych w sytuacji niewybrania nabywcy, 
  • opieszałego prowadzenia windykacji za bezumowne użytkowanie nieruchomości. 

Jaka jest skuteczność KOWR w dysponowaniu państwową ziemią? 

NIK podczas kontroli zauważyła także, że KOWR nie może pochwalić się dużą skutecznością w sprzedaży ziemi. Nie cała wina leży jednak po stronie Ośrodka, istotne były także takie okoliczności jak brak zainteresowania rolników nieruchomościami rolnymi o małej powierzchni i niskiej wartości użytkowej, niskie czynsze dzierżawy w relacji do ceny nabycia nieruchomości rolnych, wstrzymanie sprzedaży wobec zmian planistycznych podejmowanych przez gminy oraz pandemia COVID-19. 

Z sukcesem KOWR realizuje za to procesy poddzierżawy. Spośród 192 złożonych wniosków, 129 zostało rozpatrzonych pozytywnie. Najczęściej do poddzierżawy dochodziło z powodu stanu zdrowia dzierżawcy, czasowo uniemożliwiającego mu prowadzenie działalności rolniczej na całości lub części przedmiotu dzierżawy. 

NIK: Poddzierżawa to nie sposób na obejście przepisów 

Najwyższa Izba Kontroli zwraca uwagę na to, że podstawową formą gospodarowania nieruchomościami rolnymi Zasobu WRSP jest dzierżawa, poddzierżawa nie powinna więc służyć jako sposób na pominięcie istotnych dla dzierżawy zasad rozdysponowania tych nieruchomości. Do takich sytuacji mogło jednak dochodzić, gdyż warunki regulujące poddzierżawę były w KOWR określane bardzo ogólnikowo, np. bez obowiązku weryfikowania poddzierżawców jako potencjalnych stron umów pod kątem zasadności uprzywilejowania niektórych osób w dostępie do ziemi rolnej czy bez wymogu starannej weryfikacji składanych wniosków. 

Mniej gruntów z WRSP użytkowanych bez umowy 

Jak informuje NIK, w kontrolowanym okresie powierzchnia gruntów Zasobu WRSP pozostająca w bezumownym użytkowaniu zmniejszyła się o 17,8 tys. ha, tj. o 68,7 proc. Izba sugeruje, że wynika to z zaostrzenia przepisów przez KOWR, w tym: 

  • podwyższenia stawki wynagrodzenia z 5-krotności na 30-krotność wywoławczej wysokości czynszu, 
  • dożywotniego niedopuszczenia do uczestnictwa w przetargach osób, które władają lub władały nieruchomościami Zasobu WRSP bez tytułu prawnego i mimo wezwania KOWR nieruchomości tych nie opuściły, 
  • braku możliwości korzystania przez bezumownych użytkowników z płatności bezpośrednich do gruntów rolnych, jeżeli nie posiadają do nich tytułu prawnego. 

Jakie są wnioski z kontroli NIK? 

Główne zalecenia, sformułowane przez NIK w procesie kontroli dysponowania zasobem WRSP przez KOWR, dotyczyły: 

  • zwiększenia skuteczności działań w zakresie ponownego rozdysponowywania gruntów Zasobu WRSP, 
  • prowadzenia przez OT kontroli realizacji umów dzierżawy, 
  • zwiększenia nadzoru nad nieruchomościami, do których wydano zalecenia pokontrolne, 
  • zwiększenia skuteczności działań windykacyjnych. 

Co więcej, NIK zasugerował także działania, które powinno podjąć Ministerstwo Rolnictwa. Chodzi przede wszystkim o uregulowanie w ustawie o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa zasad poddzierżawy nieruchomości rolnych Zasobu WRSP z uwzględnieniem zasad dzierżawy określonych w tej ustawie – ze względu na społeczne znaczenie rozdysponowywania tych nieruchomości, w tym na ochronę i rozwój gospodarstw rodzinnych. 

Z kolei zalecenia, skierowane bezpośrednio do dyrektora generalnego KOWR, dotyczą: 

  • podejmowania dalszych działań w celu wzmocnienia nadzoru w zakresie realizowanych zadań dotyczących dzierżawy, w tym uszczegółowienia regulacji zasad poddzierżawy określonej w uregulowaniach wewnętrznych KOWR w sposób gwarantujący przejrzystość postępowania i nienaruszający zasad rozdysponowania nieruchomościami Zasobu unormowanymi w ustawie gnrsp. Wzmocnienie nadzoru konieczne jest również w zakresie sprzedaży nieruchomości rolnych ze szczególnym uwzględnieniem usprawnienia procedur przetargowych i procedur dotyczących egzekwowania należności z tytułu wynagrodzenia za użytkowanie nieruchomości Zasobu WRSP bez tytułu prawnego; 
  • podjęcia działań mających na celu przygotowanie postępowań w celu sprawnego i skutecznego rozdysponowania nieruchomości rolnych przejmowanych w latach 2023–2026 do Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa – co przyczyni się do wzmocnienia i powiększenia gospodarstw rodzinnych; 
  • zwoływania Rady Społecznej ds. gospodarowania gruntami rolnymi Zasobu WRSP, stanowiącej komisję opiniodawczo-doradczą o charakterze stałym, nie rzadziej niż dwa razy do roku w celu realizacji zadań dotyczących gospodarowania nieruchomościami rolnymi Zasobu WRSP oraz kształtowania ustroju rolnego.

dane: NIK

oprac. Zuzanna Ćwiklińska

fot. envato elements

Więcej na ten temat

CZYM SĄ DOTACJE UNIJNE?

W ramach PROW 2014-2020 będzie realizowanych łącznie 15 działań pomocowych a środki pieniężne będą głównie skierowane do sektora rolnego. Sektor ten jest bardzo istotny z punktu widzenia zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich i wymaga większego i odpowiednio ukształtowanego wsparcia.

Głównym celem pomocy finansowej w ramach przewidzianych instrumentów będzie rozwój gospodarstw rolnych (Modernizacja gospodarstw rolnych, Restrukturyzacja małych gospodarstw rolnych, Premie dla młodych rolników, Płatności dla rolników przekazujących małe gospodarstwa rolne). Premie dla młodych rolników, które zostały przewidziane w nowym PROW mają głownie na celu ułatwienie młodym osobom rozpoczęcie samodzielnego prowadzenia działalności rolniczej w przejmowanych przez nich gospodarstwach rolnych. Najważniejszymi założeniami dla młodych rolników chcących skorzystać z dodatkowej pomocy są: nie ukończenie 40 roku życia, posiadanie odpowiednich kwalifikacji zawodowych, lub zobowiązanie się do ich zdobycia w przeciągu 3 lat od otrzymania decyzji o pomocy, bycie posiadaczem minimum 1ha użytków rolnych przed dniem złożenia wniosku o przyznanie pomocy dla młodego rolnika.

Wszystkie szczegóły dotyczące warunków jakie musi spełnić rolnik by ubiegać się o wsparcie w ramach PROW na lata 2014 – 2020 mogą odnaleźć państwo na stronach AMIRR oraz Ministerstwa Rolnictwa.

CO DAJĄ DOTACJE ?

Obecny PROW jest podobny do znanego już z lat 2007- 2013, jednak została zmieniona jego konstrukcja. W aktualnej formie występuje mniej tzw. działań i pojawiła się możliwość jednoczesnego skorzystania z różnych „poddziałań”. Łącznie zostało stworzone 25 form wsparcia, w tym kontynuacja pomocy z lat poprzednich.  Warto zwrócić uwagę na zmodyfikowane wsparcie z bardzo popularnego działania „Modernizacja gospodarstw rolnych”. Obecnie wartość pomocy będzie uwarunkowana od rodzaju przewidzianych inwestycji. Na największe wsparcie mogą liczyć rolnicy stawiający na rozwój produkcji prosiąt (maksymalnie aż do 900 tys. zł). Na pozostałe inwestycje związane z produkcją zwierzęcą wsparcie wyniesie do 500 tys. zł. Wszystkie pozostałe przedsięwzięcia a także zakupy w gospodarstwie będą mogły otrzymać dofinansowanie w wysokości do 200 tys. zł.

Niezmiennie na mocne wsparcie będą mogli liczyć młodzi rolnicy, którzy oprócz większych dopłat bezpośrednich, mogą spodziewać się „premii” na start wynoszącej 100 tys. zł. Różnica w porównaniu do poprzednich programów polega na tym, że obecnie wypłata nastąpi  w dwóch etapach: pierwszy – 80 proc. Drugi po zrealizowaniu inwestycji i udokumentowaniu wydatków – 20 proc.

Całkowicie nowym rozwiązaniem ujętym w PROW 2014-2020 będzie premia udzielana na restrukturyzację małych gospodarstw. Gospodarstwa takie będą mogły ubiegać się o 60 tys. zł na inwestycje w poprawę swojej dochodowości. W momencie kiedy rentowność zostanie zwiększona będą mogły korzystać z innych form wsparcia z PROW. Natomiast jeżeli właściciel małego gospodarstwa zdecyduje się na jego sprzedanie, wówczas będzie mu przysługiwać rekompensata w wysokości 120 proc. dopłat, które otrzymywałby do 2020 r.

KTO MOŻE UZYSKAĆ DOPŁATĘ ?

Dla wszystkich.

O dotację unijną może się starać każdy rolnik. Wnioski w ramach tego programu można składać od pierwszej połowy 2016 roku. Większość programów nie jest uzależniona od wykształcenia i wieku osoby wnioskującej, nie mniej jednak szczególnie premiowane są pewne określone działania rolnicze mające na celu ogólnokrajową zmianę koniunktury w danym sektorze gospodarki rolnej.

Pieniądze dla hodowców.

W nowych programach dotacji unijnych szczególną uwagę skupiono na producentach prosiąt, mleka oraz bydła. To właśnie oni mogą teraz liczyć na większe dotacje, niż pozostałe gałęzie rolnictwa.

Promocja młodzieży.

W programie PROW 2014-2020 kontynuowane jest dofinansowanie młodych rolników z tytułu „Premia dla młodego rolnika”. Ta dotacja przeznaczona jest dla młodych osób, które w momencie składania wniosku lub poprzedzających ten dzień 12 miesiącach przejęły gospodarstwo i rozpoczęły działalność rolniczą.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *