Kolejny cios w producentów owoców miękkich. KE nie zgadza się na zakaz importu

Sytuacja na rynku malin i truskawek niepokoi rolników. Zdaniem Lubelskiej Izby Rolniczej niezbędne jest podjęcie zdecydowanych działań mających na celu stabilizację tego sektora rynku, ponieważ dramatycznie niskie ceny oferowane w bieżącym sezonie przez podmioty skupujące, powodują drastyczny spadek przychodów plantatorów.

– Ceny skupu agrestu porzeczki czy innych owoców miękkich nie pokrywają kosztów zbioru, nie mówiąc już o kosztach utrzymania plantacji. Sytuacja ta będzie prowadziła do znacznego zubożenia wielu rodzin utrzymujących się z produkcji owoców. W obecnym sezonie wszystkie ceny owoców miękkich do przetwórstwa są poniżej granicy opłacalności produkcji – napisał prezes LIR Gustaw Jędrejek w stanowisku „w sprawie podjęcia działań na rynku owoców miękkich”.

Lubelska Izba Rolnicza postuluje więc o zmianę w prawie mającą na celu stabilizację cenową na rynku owoców miękkich. Konieczne jest wprowadzenie w prawodawstwie zmian:

  • w ochronie celnej owoców miękkich (agrest, porzeczka, truskawka, malina, wiśnia) przed niekontrolowanym importem z krajów trzecich na terytorium UE
  • w przepisach zakazujących kupowania owoców do przemysłu w cenach poniżej kosztów produkcji (ustawa hiszpańska)
  • konieczności zawierania umów kontraktacyjnych przed sezonem zbioru z uwzględnieniem ceny i terminu płatności

Lubelska Izba Rolnicza wnosi również o wprowadzenie, jako środka zapobiegawczego, przeprowadzania w trakcie sezonu skupowego kontroli podmiotów skupujących. Działanie to wyeliminowałoby ewentualne podejrzenia zmowy cenowej dominujących na rynku podmiotów skupujących.

Jakie są powody kryzysu na rynku owoców miękkich?

MRiRW dostrzega trudną sytuację na rynku owoców miękkich zwłaszcza rynku malin. Jedną z przyczyn kryzysu jest znaczny wzrost importu mrożonych malin z Ukrainy do Polski.

W 2022 r. import mrożonych malin z Ukrainy wyniósł 22,2 tys. ton i był wyższy o blisko 1/3 rok do roku. Według wstępnych danych Ministerstwa Finansów w okresie I-V 2023 r. zanotowano dalszy wzrost importu mrożonych malin z Ukrainy przywieziono 7,7 tys. ton, co oznacza wzrost o 106% r/r. Należy jednak podkreślić, że kwestia importu mrożonych malin nie dotyczy tylko bieżącego sezonu, ponieważ z roku na rok sprowadza się do Polski coraz więcej tego asortymentu z Ukrainy. Jeśli chodzi o świeże maliny to w 2022 r. do Polski zaimportowano 408 ton tych owoców (tj. o 2% mniej w porównaniu do 2021 r.), w okresie I-V 2023 r. w ogóle nie zanotowano przywozu tego asortymentu z Ukrainy do Polski.

Zgromadzone zapasy mrożonych malin są wynikiem nie tylko wzmożonego importu z Ukrainy, lecz także rekordowo wysokich cen surowca w poprzednim sezonie, które zniechęcały potencjalnych nabywców do zakupu tych produktów.

Ceny malin do przetwórstwa notowane w latach 2021-2022 były najwyższe na przestrzeni ostatniej dekady (w 2021 r. – 15,90 zł/kg, w 2022 r. – 14,00 zł/kg).

Po co polski rząd wprowadził skup interwencyjny malin?

W bieżącym sezonie zbiorów dwie spółki z udziałem Skarbu Państwa włączyły się w skup malin na zasadach rynkowych. Skup jest prowadzony na terenie województwa lubelskiego, które jest zagłębiem uprawy malin w Polsce. Zdaniem MRiRW popyt zgłoszony przez spółki na krajowym rynku malin do przetwórstwa może w pozytywny sposób przyczynić się do ustabilizowania cen tych owoców, przy czym wpływ ten miał charakter rynkowy. W momencie uruchomienia skupu malin na początku lipca br. oferowana cena kształtowała się na poziomie 5,50 zł/kg.

Nie będzie zakazu importu truskawek i malin z Ukrainy

Cła UE w imporcie malin świeżych i mrożonych z Ukrainy są w pełni zliberalizowane na mocy Układu o stowarzyszeniu UE-Ukraina. Tak więc w normalnych warunkach handlu nie jest możliwe przywrócenie ceł na ukraińskie maliny. Niemniej jednak Polska zwracała uwagę Komisji Europejskiej na trudną sytuację w sektorze owoców miękkich spowodowaną nadmiernym importem z Ukrainy, poszukując innych sposobów na rozwiązanie problemu.

W dniu 14 lipca Polska złożyła do KE wniosek o wprowadzenie środków zapobiegawczych (czyli zakazu importu, z możliwością tranzytu) w imporcie z Ukrainy do Polski mrożonych malin i truskawek.

– Pismem z dnia 28 lipca br. KE negatywnie zaopiniowała wniosek Polski. W uzasadnieniu wskazano, że wysokość zbiorów i/lub poziom cen nie są wystarczającym dowodem na zaistnienie wyjątkowych okoliczności, które wymagałyby natychmiastowego działania, stąd wprowadzenie środków zapobiegawczych, o które wnioskowała Polska w odniesieniu do owoców miękkich, nie wydaje się uzasadnione – napisał w odpowiedzi na interpelację poselską wiceminister rolnictwa, Rafał Romanowski.

Rząd zlecił kontrolę skupów malin UOKIK. Jakie były jej wyniki?

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przeprowadził kontrole u podmiotów zajmujących się skupem i przetwórstwem owoców miękkich w związku z podejrzeniem zmowy cenowej i wykorzystania przewagi kontraktowej przez te podmioty. Z ustaleń pokontrolnych wynika, że brak jest podstaw do twierdzeń, iż trudna sytuacja na rynku malin może być wynikiem zmowy cenowej skupów lub przetwórców.

​oprac. wk

Więcej na ten temat

CZYM SĄ DOTACJE UNIJNE?

W ramach PROW 2014-2020 będzie realizowanych łącznie 15 działań pomocowych a środki pieniężne będą głównie skierowane do sektora rolnego. Sektor ten jest bardzo istotny z punktu widzenia zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich i wymaga większego i odpowiednio ukształtowanego wsparcia.

Głównym celem pomocy finansowej w ramach przewidzianych instrumentów będzie rozwój gospodarstw rolnych (Modernizacja gospodarstw rolnych, Restrukturyzacja małych gospodarstw rolnych, Premie dla młodych rolników, Płatności dla rolników przekazujących małe gospodarstwa rolne). Premie dla młodych rolników, które zostały przewidziane w nowym PROW mają głownie na celu ułatwienie młodym osobom rozpoczęcie samodzielnego prowadzenia działalności rolniczej w przejmowanych przez nich gospodarstwach rolnych. Najważniejszymi założeniami dla młodych rolników chcących skorzystać z dodatkowej pomocy są: nie ukończenie 40 roku życia, posiadanie odpowiednich kwalifikacji zawodowych, lub zobowiązanie się do ich zdobycia w przeciągu 3 lat od otrzymania decyzji o pomocy, bycie posiadaczem minimum 1ha użytków rolnych przed dniem złożenia wniosku o przyznanie pomocy dla młodego rolnika.

Wszystkie szczegóły dotyczące warunków jakie musi spełnić rolnik by ubiegać się o wsparcie w ramach PROW na lata 2014 – 2020 mogą odnaleźć państwo na stronach AMIRR oraz Ministerstwa Rolnictwa.

CO DAJĄ DOTACJE ?

Obecny PROW jest podobny do znanego już z lat 2007- 2013, jednak została zmieniona jego konstrukcja. W aktualnej formie występuje mniej tzw. działań i pojawiła się możliwość jednoczesnego skorzystania z różnych „poddziałań”. Łącznie zostało stworzone 25 form wsparcia, w tym kontynuacja pomocy z lat poprzednich.  Warto zwrócić uwagę na zmodyfikowane wsparcie z bardzo popularnego działania „Modernizacja gospodarstw rolnych”. Obecnie wartość pomocy będzie uwarunkowana od rodzaju przewidzianych inwestycji. Na największe wsparcie mogą liczyć rolnicy stawiający na rozwój produkcji prosiąt (maksymalnie aż do 900 tys. zł). Na pozostałe inwestycje związane z produkcją zwierzęcą wsparcie wyniesie do 500 tys. zł. Wszystkie pozostałe przedsięwzięcia a także zakupy w gospodarstwie będą mogły otrzymać dofinansowanie w wysokości do 200 tys. zł.

Niezmiennie na mocne wsparcie będą mogli liczyć młodzi rolnicy, którzy oprócz większych dopłat bezpośrednich, mogą spodziewać się „premii” na start wynoszącej 100 tys. zł. Różnica w porównaniu do poprzednich programów polega na tym, że obecnie wypłata nastąpi  w dwóch etapach: pierwszy – 80 proc. Drugi po zrealizowaniu inwestycji i udokumentowaniu wydatków – 20 proc.

Całkowicie nowym rozwiązaniem ujętym w PROW 2014-2020 będzie premia udzielana na restrukturyzację małych gospodarstw. Gospodarstwa takie będą mogły ubiegać się o 60 tys. zł na inwestycje w poprawę swojej dochodowości. W momencie kiedy rentowność zostanie zwiększona będą mogły korzystać z innych form wsparcia z PROW. Natomiast jeżeli właściciel małego gospodarstwa zdecyduje się na jego sprzedanie, wówczas będzie mu przysługiwać rekompensata w wysokości 120 proc. dopłat, które otrzymywałby do 2020 r.

KTO MOŻE UZYSKAĆ DOPŁATĘ ?

Dla wszystkich.

O dotację unijną może się starać każdy rolnik. Wnioski w ramach tego programu można składać od pierwszej połowy 2016 roku. Większość programów nie jest uzależniona od wykształcenia i wieku osoby wnioskującej, nie mniej jednak szczególnie premiowane są pewne określone działania rolnicze mające na celu ogólnokrajową zmianę koniunktury w danym sektorze gospodarki rolnej.

Pieniądze dla hodowców.

W nowych programach dotacji unijnych szczególną uwagę skupiono na producentach prosiąt, mleka oraz bydła. To właśnie oni mogą teraz liczyć na większe dotacje, niż pozostałe gałęzie rolnictwa.

Promocja młodzieży.

W programie PROW 2014-2020 kontynuowane jest dofinansowanie młodych rolników z tytułu „Premia dla młodego rolnika”. Ta dotacja przeznaczona jest dla młodych osób, które w momencie składania wniosku lub poprzedzających ten dzień 12 miesiącach przejęły gospodarstwo i rozpoczęły działalność rolniczą.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *