Emerytura z KRUS waloryzowana 2 razy w roku? Od kiedy i jakie warunki?

Z artykułu dowiesz się:

  • dlaczego emerytury i renty miałyby być waloryzowane nadprogramowo?
  • ile razy w roku miałaby się odbywać dodatkowa waloryzacja?
  • jaki ma być cel dodatkowej, rocznej waloryzacji?
  • od kiedy miałaby obowiązywać dodatkowa waloryzacja?

  • w jaki sposób będzie ustalana stawka dodatkowej waloryzacji?

  • jaki ma być wskaźnik waloryzacji emerytur i rent w roku 2025?

Dlaczego emerytury i renty miałyby być waloryzowane nadprogramowo?

Dotychczas emerytury i renty były waloryzowane raz w roku, począwszy od 1 marca. Zdaniem rządzących, takie rozwiązanie mogło być niewystarczające dla emerytów i rencistów, którzy w warunkach wysokiej inflacji silniej odczuwają wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych, kiedy pobierane przez nich świadczenia tracą na wartości realnej, nie wystarczając na zaspokojenie podstawowych potrzeb.

Ile razy w roku miałaby się odbywać dodatkowa waloryzacja?

Jak wynika z projektu ustawy o dodatkowej waloryzacji, miałaby ona zostać wdrożona jeszcze w roku 2024. Nowa waloryzacja obowiązywałaby w następujących sytuacjach:

  • raz w roku na dotychczas obowiązujących zasadach rocznej waloryzacji świadczeń, jeśli w I półroczu inflacja nie przekroczy 5%,
  • dwa razy w roku wraz z waloryzacją dodatkową, jeśli wzrost inflacji w I półroczu przekroczy 5%.

Jaki ma być cel dodatkowej, rocznej waloryzacji?

Za projekt nowelizacji ustawy o emeryturach i rentach jest odpowiedzialne Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Jak się okazuje, celem dodatkowej waloryzacji jest ochrona emerytów i rencistów, w szczególności tych, którzy pobierają najniższe świadczenia, przed skutkami znacznego wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych w trakcie roku.

Od kiedy miałaby obowiązywać dodatkowa waloryzacja?

Terminem przeprowadzenia dodatkowej waloryzacji w roku 2024 miałby być 1 września, jeśli wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych w I półroczu br. przekroczyłby 105%.

W jaki sposób będzie ustalana stawka dodatkowej waloryzacji?

Stawka dodatkowej waloryzacji miałaby być ustalana tak samo, jak w przypadku waloryzacji rocznej i polegać na przemnożeniu kwoty świadczenia i podstawy jego wymiaru w wysokości przysługującej na 31 sierpnia danego roku przez wskaźnik dodatkowej waloryzacji.

Za wskaźnik dodatkowej waloryzacji zaproponowano uznanie wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych za I półrocze danego roku, jeśli przekroczy 105%, zwiększony o minimum 20% realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w I półroczu danego roku.

Natomiast wskaźnikiem cen towarów i usług konsumpcyjnych za I półrocze danego roku ma być wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych dla gospodarstw domowych emerytów i rencistów w I półroczu danego roku albo wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem w pierwszym półroczu danego roku, jeżeli jest on wyższy od wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych dla emerytów i rencistów w I półroczu danego roku.

Jaki ma być wskaźnik waloryzacji emerytur i rent w roku 2025?

Jak informuje serwis Bussines Insider, Rada Ministrów chce, aby wskaźnik waloryzacji emerytur i rent w roku 2025 wyniósł 6,78%, czyli był na poziomie ustawowego minimum. Na tę propozycję nie przystała jeszcze jednak Rada Dialogu Społecznego. Warto jednak zaznaczyć, że przedstawiona propozycja to najniższa wartość od roku 2009, kiedy wskaźnik wyniósł 6,5%.

Przeczytaj również:

DODATEK DLA SOŁTYSA

Dodatek do emerytury z KRUS dla sołtysów na nowych zasadach. Co się zmieni

Oprac. Justyna Czupryniak

Źródło: KPRM, Bussines Insider

Więcej na ten temat

CZYM SĄ DOTACJE UNIJNE?

W ramach PROW 2014-2020 będzie realizowanych łącznie 15 działań pomocowych a środki pieniężne będą głównie skierowane do sektora rolnego. Sektor ten jest bardzo istotny z punktu widzenia zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich i wymaga większego i odpowiednio ukształtowanego wsparcia.

Głównym celem pomocy finansowej w ramach przewidzianych instrumentów będzie rozwój gospodarstw rolnych (Modernizacja gospodarstw rolnych, Restrukturyzacja małych gospodarstw rolnych, Premie dla młodych rolników, Płatności dla rolników przekazujących małe gospodarstwa rolne). Premie dla młodych rolników, które zostały przewidziane w nowym PROW mają głownie na celu ułatwienie młodym osobom rozpoczęcie samodzielnego prowadzenia działalności rolniczej w przejmowanych przez nich gospodarstwach rolnych. Najważniejszymi założeniami dla młodych rolników chcących skorzystać z dodatkowej pomocy są: nie ukończenie 40 roku życia, posiadanie odpowiednich kwalifikacji zawodowych, lub zobowiązanie się do ich zdobycia w przeciągu 3 lat od otrzymania decyzji o pomocy, bycie posiadaczem minimum 1ha użytków rolnych przed dniem złożenia wniosku o przyznanie pomocy dla młodego rolnika.

Wszystkie szczegóły dotyczące warunków jakie musi spełnić rolnik by ubiegać się o wsparcie w ramach PROW na lata 2014 – 2020 mogą odnaleźć państwo na stronach AMIRR oraz Ministerstwa Rolnictwa.

CO DAJĄ DOTACJE ?

Obecny PROW jest podobny do znanego już z lat 2007- 2013, jednak została zmieniona jego konstrukcja. W aktualnej formie występuje mniej tzw. działań i pojawiła się możliwość jednoczesnego skorzystania z różnych „poddziałań”. Łącznie zostało stworzone 25 form wsparcia, w tym kontynuacja pomocy z lat poprzednich.  Warto zwrócić uwagę na zmodyfikowane wsparcie z bardzo popularnego działania „Modernizacja gospodarstw rolnych”. Obecnie wartość pomocy będzie uwarunkowana od rodzaju przewidzianych inwestycji. Na największe wsparcie mogą liczyć rolnicy stawiający na rozwój produkcji prosiąt (maksymalnie aż do 900 tys. zł). Na pozostałe inwestycje związane z produkcją zwierzęcą wsparcie wyniesie do 500 tys. zł. Wszystkie pozostałe przedsięwzięcia a także zakupy w gospodarstwie będą mogły otrzymać dofinansowanie w wysokości do 200 tys. zł.

Niezmiennie na mocne wsparcie będą mogli liczyć młodzi rolnicy, którzy oprócz większych dopłat bezpośrednich, mogą spodziewać się „premii” na start wynoszącej 100 tys. zł. Różnica w porównaniu do poprzednich programów polega na tym, że obecnie wypłata nastąpi  w dwóch etapach: pierwszy – 80 proc. Drugi po zrealizowaniu inwestycji i udokumentowaniu wydatków – 20 proc.

Całkowicie nowym rozwiązaniem ujętym w PROW 2014-2020 będzie premia udzielana na restrukturyzację małych gospodarstw. Gospodarstwa takie będą mogły ubiegać się o 60 tys. zł na inwestycje w poprawę swojej dochodowości. W momencie kiedy rentowność zostanie zwiększona będą mogły korzystać z innych form wsparcia z PROW. Natomiast jeżeli właściciel małego gospodarstwa zdecyduje się na jego sprzedanie, wówczas będzie mu przysługiwać rekompensata w wysokości 120 proc. dopłat, które otrzymywałby do 2020 r.

KTO MOŻE UZYSKAĆ DOPŁATĘ ?

Dla wszystkich.

O dotację unijną może się starać każdy rolnik. Wnioski w ramach tego programu można składać od pierwszej połowy 2016 roku. Większość programów nie jest uzależniona od wykształcenia i wieku osoby wnioskującej, nie mniej jednak szczególnie premiowane są pewne określone działania rolnicze mające na celu ogólnokrajową zmianę koniunktury w danym sektorze gospodarki rolnej.

Pieniądze dla hodowców.

W nowych programach dotacji unijnych szczególną uwagę skupiono na producentach prosiąt, mleka oraz bydła. To właśnie oni mogą teraz liczyć na większe dotacje, niż pozostałe gałęzie rolnictwa.

Promocja młodzieży.

W programie PROW 2014-2020 kontynuowane jest dofinansowanie młodych rolników z tytułu „Premia dla młodego rolnika”. Ta dotacja przeznaczona jest dla młodych osób, które w momencie składania wniosku lub poprzedzających ten dzień 12 miesiącach przejęły gospodarstwo i rozpoczęły działalność rolniczą.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *