Dopłata ryczałtowa dla ponad 600 tys. rolników. „Kiełbasa wyborcza” czy „pomoc tu i teraz”?

W czwartek 13 lipca 2023 roku sejm przyjął ustawę wprowadzającą tzw. dopłatę ryczałtową, która ma być przeznaczona dla najmniejszych gospodarstw. „Za” takim rozwiązaniem opowiedziało się aż 439 posłów, a przeciwko zagłosowało wyłącznie 3 parlamentarzystów z koła „Wolnościowcy”, a ośmioro posłów Konfederacji wstrzymało się od głosu. Pomimo takiej zgody podczas głosowania, podczas samej debaty nad dopłatami ryczałtowymi było bardzo gorąco. 

Dopłaty bezpośrednie na poziomie średniej unijnej czy zaledwie 70% płatności z poprzednich lat?

W 2023 roku po raz pierwszy składali wnioski o dopłaty bezpośrednie na nowych zasadach. Jeszcze przed rozpoczęciem naboru wniosków rządzący przekonywali, że polscy rolnicy będą mogli otrzymać takie dopłaty bezpośrednie na wysokości średniej unijnej lub nawet nieco wyższe. Z kolei izby rolnicze podkreślały, że aby taki scenariusz mógł się ziścić, to rolnik będzie musiał złożyć wniosek nie tylko o podstawowe dopłaty bezpośrednie, ale także zadeklarować realizację ekoschematów. 

– Bez ekoschematów rolnicy otrzymają zaledwie jakieś 70% dopłat bezpośrednich jakie otrzymywali w poprzednich latach. Do średniej unijnej będzie dużo brakować – ostrzegał w lutym Piotr Walkowski, prezes Wielkopolskiej Izby Rolniczej.

Jak wynika ze wstępnego podsumowania naboru wniosków o dopłaty bezpośrednie, około 423 rys. rolników złożyło do ARiMR wniosek o ekoschematy. Z kolei o dopłaty bezpośrednie do 30 czerwca ubiegało się ponad 1,23 mln rolników. Co oznacza, że aż 800 tys. gospodarstw mogłoby otrzymać wyraźnie niższe płatności niż wcześniej. Dotyczy to głównie małych gospodarstw.

Jakie ekoschematy są popularne?

Dopłaty bezpośrednie 2023: Jakie ekoschematy najczęściej wybierają polscy rolnicy?

Czym jest dopłata ryczałtowa? Jaka będzie jej stawka

Częściowym rozwiązaniem dla takiej sytuacji ma być właśnie dopłata ryczałtowa. Ma ona zastąpić wszystkie inne rodzaje płatności bezpośrednich, w tym ekoschematy dla gospodarstw do 5 hektarów.

Z wyliczeń podanych w uzasadnieniu projektu ustawy wynika, że z dopłaty ryczałtowej mogłoby skorzystać około 637 tys. gospodarstw, czyli ponad 50% wszystkich rolników ubiegających się o dopłaty bezpośrednie. 

Dopłata bezpośrednia ma wynosić 225 euro do 1 ha, czyli rolnik może w jej ramach otrzymać w ciągu roku maksymalnie do 1125 euro na 5-ha gospodarstwo. 

Płatność dla małych gospodarstw będzie miała charakter opcjonalny, czyli rolnik będzie mógł z niej skorzystać, ale nie musi z niej skorzystać, może zrezygnować z tej możliwości i ubiegać się o płatności w ramach ekoschematów. Wtedy poziom tej płatności będzie wyższy, jednak ci, którzy zdecydują się na skorzystanie z tej nowej możliwości, otrzymają 225 euro na 1 ha, czyli 1125 euro, jeśli to gospodarstwo będzie miało 5 ha powierzchni – tłumaczył Zbigniew Dolata (PiS). 

„Rząd nagle zorientował się, że kilkaset tysięcy małych gospodarstw otrzyma mniej niż połowę obiecanej średniej unijnej dopłat bezpośrednich”

Kazimierz Plocke zasiadający w komisji rolnictwa z ramienia Platformy Obywatelskiej przekonywał z mównicy sejmowej, że zaproponowane przepisy to prawdopodobnie wyraz strachu przed rolnikami i obaw  przez potencjalnymi protestami rolniczymi na jesień tego roku.

– Nagle policzyliście, że kilkaset tysięcy małych gospodarstw zamiast otrzymać równowartość 270 euro do 1 ha, bo taka jest średnia Unii Europejskiej, otrzyma dopłatę 119 euro do 1 ha. Zatem proponujecie ryczałt dla wszystkich gospodarstw do 5 ha do poziomu 225 euro do 1 ha. Naszym zdaniem ten projekt ma charakter wyborczy – mówił poseł Kazimierz Plocke. 

Żeby podkreślić charakter wyborczy dopłaty ryczałtowej, poseł PO dopytywał się czy to rozwiązanie będzie obowiązywać tylko w odniesieniu do dopłat bezpośrednich za 2023 roku czy dłużej.

– Trudno nie odnieść wrażenia, że pomysł ten nie jest niczym innym jak popularną kiełbasą wyborczą. W roku wyborczym proponuje się rolnikom dopłatę, która ma charakter jednorazowy – wskazywał Zbigniew Ziejewski z Polskiego Stronnictwa Ludowego.

Z kolei poseł Michał Urbaniak z Konfederacji mówił, że ta ustawa rozwiązuje tylko małą część problemów z jakimi borykają się obecnie małe, rodzinne gospodarstwa.

– Mam wrażenie, że głównym celem tej ustawy jest zamknięcie ust choćby do wyborów tym, którzy za chwilę mogą wypaść z rynku przez taką właśnie krótkowzroczną politykę – mówił Michał Urbaniak.

Czy dopłata ryczałtowa będzie obowiązywać także w kolejnych latach?

Jednak Krzysztof Ciecióra, wiceminister rolnictwa przekonywał, że dopłata ryczałtowa nie ma niczego wspólnego z wyborami. 

– W związku z tym, że mamy rok wyborczy, moglibyśmy wyjść z założenia, że niczego nie należałoby wykonywać, tylko czekać na to, aż wybory się skończą i wtedy zacząć proponować jakieś nowe rozwiązania. Nie o to przecież chodzi. Zależy nam na tym, aby te problemy rozwiązywać tu i teraz – przekonywał Krzysztof Ciecióra.

Wiceminister rolnictwa podkreślał także, że polscy rolnicy już w pierwszym roku nowej Wspólnej Polityki Rolnej bardzo dobrze sobie poradzili z  ekoschematami. Dotyczy to zwłaszcza dużych gospodarstw rolnych.

– Te najmniejsze postanowiliśmy w tym sezonie wesprzeć, stworzyć ten ryczałt. Nie wykluczamy, że tak będzie również w następnym sezonie i jeszcze w kolejnych. Tego nie wykluczamy, zostawiamy tę debatę otwartą – dodał wiceminister Ciecióra.

wk

Więcej na ten temat

CZYM SĄ DOTACJE UNIJNE?

W ramach PROW 2014-2020 będzie realizowanych łącznie 15 działań pomocowych a środki pieniężne będą głównie skierowane do sektora rolnego. Sektor ten jest bardzo istotny z punktu widzenia zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich i wymaga większego i odpowiednio ukształtowanego wsparcia.

Głównym celem pomocy finansowej w ramach przewidzianych instrumentów będzie rozwój gospodarstw rolnych (Modernizacja gospodarstw rolnych, Restrukturyzacja małych gospodarstw rolnych, Premie dla młodych rolników, Płatności dla rolników przekazujących małe gospodarstwa rolne). Premie dla młodych rolników, które zostały przewidziane w nowym PROW mają głownie na celu ułatwienie młodym osobom rozpoczęcie samodzielnego prowadzenia działalności rolniczej w przejmowanych przez nich gospodarstwach rolnych. Najważniejszymi założeniami dla młodych rolników chcących skorzystać z dodatkowej pomocy są: nie ukończenie 40 roku życia, posiadanie odpowiednich kwalifikacji zawodowych, lub zobowiązanie się do ich zdobycia w przeciągu 3 lat od otrzymania decyzji o pomocy, bycie posiadaczem minimum 1ha użytków rolnych przed dniem złożenia wniosku o przyznanie pomocy dla młodego rolnika.

Wszystkie szczegóły dotyczące warunków jakie musi spełnić rolnik by ubiegać się o wsparcie w ramach PROW na lata 2014 – 2020 mogą odnaleźć państwo na stronach AMIRR oraz Ministerstwa Rolnictwa.

CO DAJĄ DOTACJE ?

Obecny PROW jest podobny do znanego już z lat 2007- 2013, jednak została zmieniona jego konstrukcja. W aktualnej formie występuje mniej tzw. działań i pojawiła się możliwość jednoczesnego skorzystania z różnych „poddziałań”. Łącznie zostało stworzone 25 form wsparcia, w tym kontynuacja pomocy z lat poprzednich.  Warto zwrócić uwagę na zmodyfikowane wsparcie z bardzo popularnego działania „Modernizacja gospodarstw rolnych”. Obecnie wartość pomocy będzie uwarunkowana od rodzaju przewidzianych inwestycji. Na największe wsparcie mogą liczyć rolnicy stawiający na rozwój produkcji prosiąt (maksymalnie aż do 900 tys. zł). Na pozostałe inwestycje związane z produkcją zwierzęcą wsparcie wyniesie do 500 tys. zł. Wszystkie pozostałe przedsięwzięcia a także zakupy w gospodarstwie będą mogły otrzymać dofinansowanie w wysokości do 200 tys. zł.

Niezmiennie na mocne wsparcie będą mogli liczyć młodzi rolnicy, którzy oprócz większych dopłat bezpośrednich, mogą spodziewać się „premii” na start wynoszącej 100 tys. zł. Różnica w porównaniu do poprzednich programów polega na tym, że obecnie wypłata nastąpi  w dwóch etapach: pierwszy – 80 proc. Drugi po zrealizowaniu inwestycji i udokumentowaniu wydatków – 20 proc.

Całkowicie nowym rozwiązaniem ujętym w PROW 2014-2020 będzie premia udzielana na restrukturyzację małych gospodarstw. Gospodarstwa takie będą mogły ubiegać się o 60 tys. zł na inwestycje w poprawę swojej dochodowości. W momencie kiedy rentowność zostanie zwiększona będą mogły korzystać z innych form wsparcia z PROW. Natomiast jeżeli właściciel małego gospodarstwa zdecyduje się na jego sprzedanie, wówczas będzie mu przysługiwać rekompensata w wysokości 120 proc. dopłat, które otrzymywałby do 2020 r.

KTO MOŻE UZYSKAĆ DOPŁATĘ ?

Dla wszystkich.

O dotację unijną może się starać każdy rolnik. Wnioski w ramach tego programu można składać od pierwszej połowy 2016 roku. Większość programów nie jest uzależniona od wykształcenia i wieku osoby wnioskującej, nie mniej jednak szczególnie premiowane są pewne określone działania rolnicze mające na celu ogólnokrajową zmianę koniunktury w danym sektorze gospodarki rolnej.

Pieniądze dla hodowców.

W nowych programach dotacji unijnych szczególną uwagę skupiono na producentach prosiąt, mleka oraz bydła. To właśnie oni mogą teraz liczyć na większe dotacje, niż pozostałe gałęzie rolnictwa.

Promocja młodzieży.

W programie PROW 2014-2020 kontynuowane jest dofinansowanie młodych rolników z tytułu „Premia dla młodego rolnika”. Ta dotacja przeznaczona jest dla młodych osób, które w momencie składania wniosku lub poprzedzających ten dzień 12 miesiącach przejęły gospodarstwo i rozpoczęły działalność rolniczą.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *