Czy kierowca może wyprzedzić ciągnik na linii ciągłej?
Maksymalna prędkość pojazdów wolnobieżnych, w tym ciągników i kombajnów, to 25 km/h. Coraz więcej pojawia się ich na jezdni ze względu na trwające żniwa. Czy kierowcy mogą je wyprzedzać, jeśli na drordze jest wymalowana linii ciągła?
Sama linia ciągła czy podwójna ciągła nie zakazują wyprzedzania. Ale nie można jej przekraczać, co oznacza, że jeżeli zmieścimy się w granicach swojego pasa, wyprzedzając innego uczestnika ruchu, jest to dozwolone.
Oczywiście może to się okazać trudne, a wręcz niemożliwe, kiedy inni uczestnicy ruchu mają przed sobą pojazd wolnobieżny, taki jak ciągnik czy kombajn. Nie dość, że są szersze od zwyczajnego samochodu osobowego, to dodatkowo najczęściej poruszają się po wąskich, lokalnych drogach, na których nie ma na to wystarczającej przestrzeni.
Wśród rolników częsta praktyką jest zjeżdżanie częściowo na pobocze, aby umożliwić kierowcom wyprzedzanie, jednak nadal może być ono niemożliwe.
Czy można wyprzedzić ciągnik, za znakiem zakaz wyprzedzania (B-25)?
Bezwzględnie natomiast nie możemy wyprzedzać takich pojazdów, jeśli na drodze został postawiony zakaz wyprzedzania. Znak B-25 zabrania uczestnikom ruchu wyprzedzania innych pojazdów wielośladowych, do których zaliczają się właśnie ciągniki i kombajny. Nie zobowiązuje on jedynie pojazdów jednośladowych, takich jak rower czy skuter.
Przypomnijmy, że znak zobowiązuje, dopóki nie zostanie odwołany przez inny znak lub skrzyżowanie.
Jaka kara grozi za wyprzedzenie ciągnika na zakazie?
Mandat za wyprzedzanie, kiedy obowiązuje nas znak zakazu wyprzedzania (B-25) wynosi 1000 zł, przewidziane jest również 15 punktów karnych.
W przypadku wyprzedzania na podwójnej ciągłej kara to 200 zł i 5 punktów karnych. Jeśli jednocześnie jest znak oraz podwójna linia ciągła, wówczas grozi mandat w wysokości 1000 zł oraz 5 punktów karnych.
Wykorzystywanie pobocza do wyprzedzania jest zakazane.
Nie trąb na rolników w ciągniku czy kombajnie
Ważne jest, żeby podczas wyprzedzania zachować ostrożność i przede wszystkim myśleć o bezpieczeństwie wszystkich uczestników drogi. Nie należy również trąbić na ciągniki i kombajny – jeśli jadą zgodnie z prawem, nie ma powodu, aby używać sygnału dźwiękowego.
Teresa Karwacka