Copa Cogeca: europejscy rolnicy są przeciwni liberalizacji przepisów w sprawie handlu z Ukrainą. To zbyt duże zagrożenie

Na co szczególnie zwraca uwagę KRIR i izby rolnicze pozostałych krajów UE?

Dodatkowo, samorząd rolniczy na czele z prezesem Wiktorem Szmulewiczem w dniu 12 kwietnia 2023 r. wystąpił do szefa resortu rolnictwa – Roberta Telusa o natychmiastową i jak najbardziej skuteczną interwencję, której celem jest obronienie polskiego rolnictwa. Na szali znajduje się także bezpieczeństwo żywnościowe Polski.

Importu płodów rolnych z Ukrainy nie podlega jakiejkolwiek kontroli. Aby ten proces zatrzymać potrzeba wielkiego zaangażowania, na które stawia także cała Krajowa Rada izb Rolniczych, m.in. poprzez aktywny udział w międzynarodowych spotkaniach dotyczących ww. problemu. Chodzi o posiedzenia reprezentantów krajów grupy wyszehradzkiej (V4) oraz państw Trójmorza. Pierwsze odbyło się we wrześniu 2022 roku w Pradze (Czechy) i dotyczyło konieczności stworzenia odpowiednich rozwiązań w zakresie importu z Ukrainy. Następnie w Czarnym Potoku (Polska) w lutym 2023 r. kraje te spotkały się w sprawie wydania wspólnego komunikatu dotyczącego pilnego rozwiązania problemu importu z Ukrainy. Treść tejże deklaracji przedstawiona została także Prezydium COPA-COGECA oraz do ministrom rolnictwa krajów V4, Komisarza UE ds. rolnictwa.

Jakie jest stanowisko Copa Cogeca w sprawie handlu płodami rolnymi pochodzącymi z Ukrainy?

Działania podjęte przez polski samorząd rolniczy sprawiły, że i Copa Cogeca odniosła się do Układu EU, Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej i Ukrainy, który przewiduje zawieszenie stosowanie cła oraz zniesienie ograniczeń ilościowych, na płody rolne z Ukrainy. Niestety, wprowadzenie go w życie spowoduje spotęgowanie rozregulowania wszystkich rynków rolnych w Polsce, a co za tym idzie może doprowadzić do upadku polskiego rolnictwa i przemysłu rolno-spożywczego.

Jakie są zatem obawy przedstawicieli rolników?

Obawy związane dotyczące odnowienia tymczasowych środków liberalizacji handlu mających zastosowanie do produktów ukraińskich, obowiązujących do 6 czerwca 2023 r.?

Wspieranie Ukrainy w walce z agresorem jest konieczne, jednakże złagodzone przepisy dotyczące handlu z Ukrainą, negatywnie odbijają się na kondycji gospodarczej państw członkowskich UE. Co gorsze, od początku 2023 roku zjawisko to się potęguje i przyśpiesza.

Doskonałym przykładem jest import takich płodów rolnych jak:

  • Drób (dwa razy większy niż przed rokiem),
  • Jaj (trzy razy większy niż przed rokiem),
  • Zbóż (trzy razy większy niż przed rokiem),
  • Rośliny oleiste (dwa razy większy niż przed rokiem).

Samorządy rolnicze wspólnym głosem mówią, że Unia Europejska powinna uruchomić specjalne i nie wymagające dodatkowych działań ze strony rządów i przedstawicieli tychże sektorów środki ochronne dla państw wspólnoty. 

Europejscy producenci rolni potrzebują konkretnych narzędzi, które pozwolą poradzić sobie z tym kryzysem. Dotychczas wydzielone środki na ten cel, a więc 56 mln euro, to zdecydowanie za mało. Takiej pomocy potrzebują wszystkie sektory, które borykają się z problemem nadmiernego importu z Ukrainy. Wydaje się, że najlepszym wyjściem byłoby wprowadzenie rekompensat dla rolników albo pewnych kwot.

Ponadto, UE powinna rozważyć wprowadzenie systemu kaucji za zboże, co mogłoby powstrzymać przesyłanie zboża z Ukrainy do krajów ościennych, takich jak Polska.

Należy także utrzymać restrykcyjne kontrole sanitarne produktów importowanych z Ukrainy, albowiem stawką jest bezpieczeństwo żywnościowe całej UE.

Działań wymagają także infrastruktura, której zadaniem jest wsparcie transportu i magazynowania, tak aby tranzyt zbóż z Ukrainy do Państw trzecich odbywał się tak jak dawniej i nie zakłócał tym samym funkcjonowania najbliższych sąsiadów Ukrainy.

Oprac. Natalia Marciniak-Musiał

Fot. Pixabay

Więcej na ten temat

CZYM SĄ DOTACJE UNIJNE?

W ramach PROW 2014-2020 będzie realizowanych łącznie 15 działań pomocowych a środki pieniężne będą głównie skierowane do sektora rolnego. Sektor ten jest bardzo istotny z punktu widzenia zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich i wymaga większego i odpowiednio ukształtowanego wsparcia.

Głównym celem pomocy finansowej w ramach przewidzianych instrumentów będzie rozwój gospodarstw rolnych (Modernizacja gospodarstw rolnych, Restrukturyzacja małych gospodarstw rolnych, Premie dla młodych rolników, Płatności dla rolników przekazujących małe gospodarstwa rolne). Premie dla młodych rolników, które zostały przewidziane w nowym PROW mają głownie na celu ułatwienie młodym osobom rozpoczęcie samodzielnego prowadzenia działalności rolniczej w przejmowanych przez nich gospodarstwach rolnych. Najważniejszymi założeniami dla młodych rolników chcących skorzystać z dodatkowej pomocy są: nie ukończenie 40 roku życia, posiadanie odpowiednich kwalifikacji zawodowych, lub zobowiązanie się do ich zdobycia w przeciągu 3 lat od otrzymania decyzji o pomocy, bycie posiadaczem minimum 1ha użytków rolnych przed dniem złożenia wniosku o przyznanie pomocy dla młodego rolnika.

Wszystkie szczegóły dotyczące warunków jakie musi spełnić rolnik by ubiegać się o wsparcie w ramach PROW na lata 2014 – 2020 mogą odnaleźć państwo na stronach AMIRR oraz Ministerstwa Rolnictwa.

CO DAJĄ DOTACJE ?

Obecny PROW jest podobny do znanego już z lat 2007- 2013, jednak została zmieniona jego konstrukcja. W aktualnej formie występuje mniej tzw. działań i pojawiła się możliwość jednoczesnego skorzystania z różnych „poddziałań”. Łącznie zostało stworzone 25 form wsparcia, w tym kontynuacja pomocy z lat poprzednich.  Warto zwrócić uwagę na zmodyfikowane wsparcie z bardzo popularnego działania „Modernizacja gospodarstw rolnych”. Obecnie wartość pomocy będzie uwarunkowana od rodzaju przewidzianych inwestycji. Na największe wsparcie mogą liczyć rolnicy stawiający na rozwój produkcji prosiąt (maksymalnie aż do 900 tys. zł). Na pozostałe inwestycje związane z produkcją zwierzęcą wsparcie wyniesie do 500 tys. zł. Wszystkie pozostałe przedsięwzięcia a także zakupy w gospodarstwie będą mogły otrzymać dofinansowanie w wysokości do 200 tys. zł.

Niezmiennie na mocne wsparcie będą mogli liczyć młodzi rolnicy, którzy oprócz większych dopłat bezpośrednich, mogą spodziewać się „premii” na start wynoszącej 100 tys. zł. Różnica w porównaniu do poprzednich programów polega na tym, że obecnie wypłata nastąpi  w dwóch etapach: pierwszy – 80 proc. Drugi po zrealizowaniu inwestycji i udokumentowaniu wydatków – 20 proc.

Całkowicie nowym rozwiązaniem ujętym w PROW 2014-2020 będzie premia udzielana na restrukturyzację małych gospodarstw. Gospodarstwa takie będą mogły ubiegać się o 60 tys. zł na inwestycje w poprawę swojej dochodowości. W momencie kiedy rentowność zostanie zwiększona będą mogły korzystać z innych form wsparcia z PROW. Natomiast jeżeli właściciel małego gospodarstwa zdecyduje się na jego sprzedanie, wówczas będzie mu przysługiwać rekompensata w wysokości 120 proc. dopłat, które otrzymywałby do 2020 r.

KTO MOŻE UZYSKAĆ DOPŁATĘ ?

Dla wszystkich.

O dotację unijną może się starać każdy rolnik. Wnioski w ramach tego programu można składać od pierwszej połowy 2016 roku. Większość programów nie jest uzależniona od wykształcenia i wieku osoby wnioskującej, nie mniej jednak szczególnie premiowane są pewne określone działania rolnicze mające na celu ogólnokrajową zmianę koniunktury w danym sektorze gospodarki rolnej.

Pieniądze dla hodowców.

W nowych programach dotacji unijnych szczególną uwagę skupiono na producentach prosiąt, mleka oraz bydła. To właśnie oni mogą teraz liczyć na większe dotacje, niż pozostałe gałęzie rolnictwa.

Promocja młodzieży.

W programie PROW 2014-2020 kontynuowane jest dofinansowanie młodych rolników z tytułu „Premia dla młodego rolnika”. Ta dotacja przeznaczona jest dla młodych osób, które w momencie składania wniosku lub poprzedzających ten dzień 12 miesiącach przejęły gospodarstwo i rozpoczęły działalność rolniczą.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *