Ciągniki Belarus w krajach UE. Czy nimi też zajmą się sądy?
Home ⁄ Wiadomości ⁄ Ciągniki Belarus w krajach UE. Czy nimi też zajmą się sądy?
Ciągniki Belarus w krajach UE. Czy nimi też zajmą się sądy?
Wyroki dotyczące unieważniania rejestracji, zgryzoty wśród posiadaczy. „Sprawa Belarusa” nie schodziła w zeszłym tygodniu z nagłówków mediów branżowych. Jest jeszcze jeden jej aspekt, na który mało kto zwraca obecnie uwagę.
Feralne ciągniki nie tylko w Polsce
W Polsce ciągniki zza wschodniej granicy cieszyły się zdecydowanie największą popularnością. W szczycie Belarus osiągał sprzedaż na poziomie grubo przekraczającym 1000 szt. rocznie. Ale Polska to niejedyny kraj Unii Europejskiej, gdzie ciągniki tej marki były sprzedawane. Trafiały one chociażby do Niemiec, choć ich liczba była o wiele mniejsza. Dla przykładu wg. danych przytaczanych przez serwis Wochenblatt, w 2018 roku zarejestrowano ich 212, co stanowiło 0,5% udziału w rynku.
Udział sporo mniejszy, bo przecież gdyby zaliczyć te ciągniki do kategorii „nowe”, to były lata, gdzie w Polsce zajmowałyby miejsce na podium pod względem sprzedaży. Szacuje się, że „feralnych” ciągników może być w naszym kraju nawet ok. 7 tys. W Niemczech prawdopodobnie ich liczba może mieścić się w przedziale 1-1,5 tys.
Na Zachodzie nikt nie „kręci” afery
Najwyraźniej jednak burza związana z Belarusami nie przekroczyła jeszcze Odry. W zachodnioeuropejskich mediach próżno szukać informacji na temat jakichkolwiek interwencji w tej sprawie, tak jakby wspólnotowe przepisy na razie tam nie obowiązywały (chodzi oczywiście o świadectwo WE, czyli świadectwo zgodności wydawane przez producenta potwierdzające, że parametry techniczne pojazdu spełniają wymogi bezpieczeństwa i ochrony środowiska).
Ponadto w niemieckich serwisach ogłoszeniowych (podobnie jak zresztą w polskich) nadal można bez trudu znaleźć kilkuletnie ciągniki Belarusa, takie, których losy w Polsce właśnie się ważą.
Kamień który poruszy lawinę?
Czy fakt, że sprawa Belarusów znajduje się w polskich sądach na wokandzie, zwiastuje lawinę na Zachodzie? Raczej nie; skala problemu jest tam o wiele mniejsza. Jednak jeżeli dojdzie do sytuacji podobnej jak u nas, warto śledzić postępowanie niemieckiego państwa w tej sprawie.
W ramach PROW 2014-2020 będzie realizowanych łącznie 15 działań pomocowych a środki pieniężne będą głównie skierowane do sektora rolnego. Sektor ten jest bardzo istotny z punktu widzenia zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich i wymaga większego i odpowiednio ukształtowanego wsparcia.
Głównym celem pomocy finansowej w ramach przewidzianych instrumentów będzie rozwój gospodarstw rolnych (Modernizacja gospodarstw rolnych, Restrukturyzacja małych gospodarstw rolnych, Premie dla młodych rolników, Płatności dla rolników przekazujących małe gospodarstwa rolne). Premie dla młodych rolników, które zostały przewidziane w nowym PROW mają głownie na celu ułatwienie młodym osobom rozpoczęcie samodzielnego prowadzenia działalności rolniczej w przejmowanych przez nich gospodarstwach rolnych. Najważniejszymi założeniami dla młodych rolników chcących skorzystać z dodatkowej pomocy są: nie ukończenie 40 roku życia, posiadanie odpowiednich kwalifikacji zawodowych, lub zobowiązanie się do ich zdobycia w przeciągu 3 lat od otrzymania decyzji o pomocy, bycie posiadaczem minimum 1ha użytków rolnych przed dniem złożenia wniosku o przyznanie pomocy dla młodego rolnika.
Wszystkie szczegóły dotyczące warunków jakie musi spełnić rolnik by ubiegać się o wsparcie w ramach PROW na lata 2014 – 2020 mogą odnaleźć państwo na stronach AMIRR oraz Ministerstwa Rolnictwa.
CO DAJĄ DOTACJE ?
Obecny PROW jest podobny do znanego już z lat 2007- 2013, jednak została zmieniona jego konstrukcja. W aktualnej formie występuje mniej tzw. działań i pojawiła się możliwość jednoczesnego skorzystania z różnych „poddziałań”. Łącznie zostało stworzone 25 form wsparcia, w tym kontynuacja pomocy z lat poprzednich. Warto zwrócić uwagę na zmodyfikowane wsparcie z bardzo popularnego działania „Modernizacja gospodarstw rolnych”. Obecnie wartość pomocy będzie uwarunkowana od rodzaju przewidzianych inwestycji. Na największe wsparcie mogą liczyć rolnicy stawiający na rozwój produkcji prosiąt (maksymalnie aż do 900 tys. zł). Na pozostałe inwestycje związane z produkcją zwierzęcą wsparcie wyniesie do 500 tys. zł. Wszystkie pozostałe przedsięwzięcia a także zakupy w gospodarstwie będą mogły otrzymać dofinansowanie w wysokości do 200 tys. zł.
Niezmiennie na mocne wsparcie będą mogli liczyć młodzi rolnicy, którzy oprócz większych dopłat bezpośrednich, mogą spodziewać się „premii” na start wynoszącej 100 tys. zł. Różnica w porównaniu do poprzednich programów polega na tym, że obecnie wypłata nastąpi w dwóch etapach: pierwszy – 80 proc. Drugi po zrealizowaniu inwestycji i udokumentowaniu wydatków – 20 proc.
Całkowicie nowym rozwiązaniem ujętym w PROW 2014-2020 będzie premia udzielana na restrukturyzację małych gospodarstw. Gospodarstwa takie będą mogły ubiegać się o 60 tys. zł na inwestycje w poprawę swojej dochodowości. W momencie kiedy rentowność zostanie zwiększona będą mogły korzystać z innych form wsparcia z PROW. Natomiast jeżeli właściciel małego gospodarstwa zdecyduje się na jego sprzedanie, wówczas będzie mu przysługiwać rekompensata w wysokości 120 proc. dopłat, które otrzymywałby do 2020 r.
KTO MOŻE UZYSKAĆ DOPŁATĘ ?
Dla wszystkich.
O dotację unijną może się starać każdy rolnik. Wnioski w ramach tego programu można składać od pierwszej połowy 2016 roku. Większość programów nie jest uzależniona od wykształcenia i wieku osoby wnioskującej, nie mniej jednak szczególnie premiowane są pewne określone działania rolnicze mające na celu ogólnokrajową zmianę koniunktury w danym sektorze gospodarki rolnej.
Pieniądze dla hodowców.
W nowych programach dotacji unijnych szczególną uwagę skupiono na producentach prosiąt, mleka oraz bydła. To właśnie oni mogą teraz liczyć na większe dotacje, niż pozostałe gałęzie rolnictwa.
Promocja młodzieży.
W programie PROW 2014-2020 kontynuowane jest dofinansowanie młodych rolników z tytułu „Premia dla młodego rolnika”. Ta dotacja przeznaczona jest dla młodych osób, które w momencie składania wniosku lub poprzedzających ten dzień 12 miesiącach przejęły gospodarstwo i rozpoczęły działalność rolniczą.