Jazda z hederem po drodze zabroniona. To gdzie go podczepić?
Rolnicy nie mogą jeździć po drodze kombajnem z podpiętym z przodu hederem, bo zabraniają im tego przepisy. A to bardzo utrudnia pracę w żniwa, zwłaszcza gdy muszą przemieszczać się z jednego pola na drugie. Każdorazowe odczepianie i podczepianie hedera mocno opóźnia zbiór. Z drugiej strony skoro nie mogą jeździć z hederem z przodu, to gdzie mogą go podczepić? Na polu bardzo często nie ma takiej możliwości, bo pas między drogą a polem jest zazwyczaj wąski. Nie zmieści się tam kombajn z wózkiem, tym bardziej że trzeba nawrócić kombajnem, a wózek postawić w poprzek, żeby podpiąć heder.
Czy rolnik będzie mógł jechać kombajnem z hederem po drodze? Ministerstwo odpowiada
Zapytaliśmy więc ministerstwo infrastruktury, gdzie w takim razie rolnicy mogą podczepić heder po dojechaniu na pole? Czy mogą to zrobić na drodze? Czy muszą wtedy zawiadamiać policję, by zabezpieczyła drogę nawet kilka razy dziennie?
Niestety, w informacji przesłanej do naszej redakcji ministerstwo infrastruktury nie udziela odpowiedzi na te pytania. Wyjaśnia jedynie, czemu rolnik nie może jechać kombajnem z hederem i wymienia argumenty przeciwko umożliwieniu poruszania się po drodze takiemu zespołowi.
– Zgodnie z art. 66 ust. 1 ustawy – Prawo o ruchu drogowym pojazd uczestniczący w ruchu ma być tak zbudowany, wyposażony i utrzymany, aby korzystanie z niego nie zagrażało bezpieczeństwu osób nim jadących lub innych uczestników ruchu, nie naruszało porządku ruchu na drodze i nie narażało kogokolwiek na szkodę. Ponadto przepisy ustawy zabraniają umieszczania wewnątrz i zewnątrz pojazdu wystających spiczastych albo ostrych części lub przedmiotów, które mogą spowodować uszkodzenie ciała osób jadących w pojeździe lub innych uczestników ruchu – wyjaśnia nam Anna Szumańska, rzecznik prasowy ministerstwa infrastruktury.
Rzecznik tłumaczy, że dopuszczony do uczestnictwa w ruchu drogowym pojazd wolnobieżny, ciągnik rolniczy oraz przyczepa przeznaczona do łączenia z tymi pojazdami powinny być tak zbudowane, wyposażone i utrzymane, aby wystające części, które mogą naruszać stateczność pojazdu lub zagrażać bezpieczeństwu innych uczestników ruchu, mogły być na czas jazdy zdemontowane lub złożone. Części urządzeń zamontowanych na pojeździe, wystających poza obrys pojazdu, powinno być oznakowanych pasami barwy na przemian białej i czerwonej.
– Należy pamiętać, że skutki zdarzeń drogowych z udziałem tego rodzaju pojazdów mogą być bardzo poważne, chociażby ze względu na wystające ostre elementy zespołu tnącego, mogące stanowić bardzo duże zagrożenie dla użytkowników drogi, zwłaszcza pieszych i rowerzystów. Należy zauważyć, że ruch pojazdów rolniczych, w tym również kombajnów, odbywa się w większości po drogach zlokalizowanych na terenach wiejskich. Najczęściej są to drogi powiatowe i gminne o szerokości pasa ruchu od 2,25 m do 3 m – czytamy w odpowiedzi.
Szumańska zaznacza, że w związku z tym poruszanie się kombajnów z podłączonym zespołem pożniwnym o szerokości 5 m po drogach publicznych (w szczególności na drogach gminnych i powiatowych) może przyczynić się do znacznego pogorszenia bezpieczeństwa na tych drogach oraz utrudniać lub wręcz uniemożliwiać korzystanie z pasa ruchu przez pojazdy poruszające się w kierunku przeciwnym do pojazdu wolnobieżnego, zmuszając kierowców do zjeżdżania na pobocze, hamowania lub całkowitego zatrzymania pojazdu.
– W przypadku, gdy po drodze poruszałby się kombajn zbożowy wraz z hederem o szerokości np. 4,5 m, wykonanie manewru wymijania i wyprzedzania przez inny pojazd byłoby niemożliwe. Dotyczy to nie tylko samochodów ciężarowych i osobowych, ale także czterokołowców i jednośladów – tłumaczy.
Ministerstwo zauważa, że istotnym argumentem przeciwko umożliwieniu poruszania się kombajnów z podłączonym zespołem pożniwnym o szerokości 5 m po drogach publicznych jest również fakt, że kombajny często przemieszczają się po drogach pomiędzy poszczególnymi miejscami pracy (polami) również po zmierzchu, co może mieć dodatkowy negatywny wpływ na bezpieczeństwo użytkowników dróg.
– Rozpoznanie przez kierującego innym pojazdem sylwetki pojazdu wolnobieżnego jest znacznie ograniczone, a właściwa ocena szerokości tego pojazdu utrudniona – podkreśla rzecznik.
Jazda z hederem może słono kosztować
Przypomnijmy, że za przejazd kombajnem z hederem drogą publiczną policja może nałożyć na rolnika mandat w wysokości 5 tys. złotych! Rolnik może co prawda nie przyjąć mandatu, ale jeśli sprawa trafi do sądu, maksymalna kara może sięgnąć nawet 30 tys. złotych.
Kamila Szałaj