Rolnicy ze stref ASF tracą 1 zł na kg WBC. Co z odszkodowaniami?

Rekompensaty dla producentów świń

15 kwietnia br. odbyło się walne zgromadzenie Lubelskiej Izby Rolniczej. W stanowisku z zebrania rolnicy wnieśli o opracowanie systemu rekompensat dla producentów świń, którzy ponieśli straty w związku z ograniczeniami związanymi ze zwalczaniem afrykańskiego pomoru świń.

W artykule przeczytasz o tym:

  • dlaczego rolnicy dostają mniej pieniędzy za świnie sprzedane z obszaru objętego restrykcjami z powodu ASF?
  • dlaczego strefa czerwona jest najgorsza dla rolników hodujących świnie?
  • w jaki sposób obliczane są stawki za świnię pochodzącą z obszaru objętego restrykcjami z powodu ASF?
  • o co wnioskuje LIR?

Rolnicy dostali mniej pieniędzy za świnie

Jak wynika z treści pisma, problemem rolników jest obniżenie stawki skupu trzody chlewnej z terenów objętych ograniczeniami.

Członkowie izby wyjaśniają, że w przypadku wystąpienia ognisk ASF na wniosek Wojewódzkiego Lekarza Weterynarii wyznaczane są obszary objęte ograniczeniami i są to:

  • obszary zapowietrzone w promieniu ok. 3 km od ogniska,
  • obszary zagrożone w promieniu ok. 7 km poza obszarem zapowietrzonym.

Wówczas trzoda chlewna jest przemieszczana wyłącznie do uboju, a mięso z niej pozyskane poddawane obróbce termicznej. Ponadto uboju i rozbioru tych sztuk nie przeprowadza się jednocześnie z ubojem zwierząt z obszarów bez ograniczeń. Wytworzone produkty są sprzedawane wyłącznie na rynek krajowy, a mięso jest przechowywane w oddzielnym magazynie. Takie działanie generuje dodatkowe koszty dla zakładu. Z tego powodu od roku 2023 zakłady mięsne, które odbierają żywiec z obszarów objętych ograniczeniami, oferują niższe o ok. 1 zł stawki w wadze WBC, w stosunku do cen, które obowiązują poza tym obszarami.

Strefa czerwona najgorsza dla rolników

Rolnicy wskazują, że w związku z wystąpieniem ognisk ASF u trzody chlewnej rozporządzenie wykonawcze nakazujące wprowadzenie ograniczeń (obszar czerwony III) wydaje również Komisja Europejska. Zdaniem członków izby, jest ono najgorsze, ponieważ obowiązuje minimum 3 miesiące, a w skrajnych przypadkach nawet 1 rok. I wówczas rolnicy również dostają mniej pieniędzy za sprzedany żywiec.

Nowy system rekompensat

Członkowie izby obawiają się, że w nowym systemie rekompensat zostaną powtórzone wadliwe rozwiązania, które w roku 2022 znalazły zastosowanie podczas naboru w ramach „wyrównania kwoty obniżonego dochodu uzyskanej przez producenta świń ze sprzedaży świń”. Zdaniem rolników, poprzedni system pomocy był niesprawiedliwy, ponieważ promował gospodarstwa celowo zmniejszające produkcję i był oderwany od rzeczywistych strat ponoszonych przez producentów świń.

W poprzednim systemie pomocą była różnica między średnią wartością świń we wskazanym okresie a średnią wartością z 3 lat okresu porównawczego. Wówczas porównywano wartość sprzedanej sztuki bez uwzględnienia jej masy, której system strat nie wykazywał.

Rolnicy podają za przykład sztukę przerośniętą w wyniku restrykcji związanych z wystąpieniem ASF o wadze 200 kg, która miała większą wartość nominalną niż sztuka o wadze 110 kg sprzedana w normalnych warunkach.

Jak twierdzą rolnicy, podobny problem dotyczył sprzedaży warchlaków o mniejszej wartości za sztukę w okresie, za który wnioskowano o pomoc. Były one porównywane do wartości tuczników w okresie bazowym i odwrotnie, bez uwzględnienia koniunktury i związanej z nią zmiany cen na rynku.

O co wnioskuje LIR?

Zdaniem członków LIR konieczne jest opracowanie zupełnie nowego systemu rekompensat strat poniesionych przez producentów świń, który odzwierciedliłby faktycznie poniesione straty i jednocześnie wysokość rekompensat np. porównanie wartości sprzedanych świń z terenów z ograniczeniami w porównaniu z wartością sprzedanych świń (z tych samych grup) w czasie rzeczywistym na terenach bez ograniczeń co można zrobić na podstawie cen publikowanych na stronie internetowej Ministerstwa rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Ponadto rolnicy wnieśli o objęcie proponowanym wparciem również hodowców świń, którzy sprzedali trzodę chlewną z terenów objętych restrykcjami w związku z wystąpieniem ASF w 2023 r.

Oprac. Justyna Czupryniak

Więcej na ten temat

CZYM SĄ DOTACJE UNIJNE?

W ramach PROW 2014-2020 będzie realizowanych łącznie 15 działań pomocowych a środki pieniężne będą głównie skierowane do sektora rolnego. Sektor ten jest bardzo istotny z punktu widzenia zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich i wymaga większego i odpowiednio ukształtowanego wsparcia.

Głównym celem pomocy finansowej w ramach przewidzianych instrumentów będzie rozwój gospodarstw rolnych (Modernizacja gospodarstw rolnych, Restrukturyzacja małych gospodarstw rolnych, Premie dla młodych rolników, Płatności dla rolników przekazujących małe gospodarstwa rolne). Premie dla młodych rolników, które zostały przewidziane w nowym PROW mają głownie na celu ułatwienie młodym osobom rozpoczęcie samodzielnego prowadzenia działalności rolniczej w przejmowanych przez nich gospodarstwach rolnych. Najważniejszymi założeniami dla młodych rolników chcących skorzystać z dodatkowej pomocy są: nie ukończenie 40 roku życia, posiadanie odpowiednich kwalifikacji zawodowych, lub zobowiązanie się do ich zdobycia w przeciągu 3 lat od otrzymania decyzji o pomocy, bycie posiadaczem minimum 1ha użytków rolnych przed dniem złożenia wniosku o przyznanie pomocy dla młodego rolnika.

Wszystkie szczegóły dotyczące warunków jakie musi spełnić rolnik by ubiegać się o wsparcie w ramach PROW na lata 2014 – 2020 mogą odnaleźć państwo na stronach AMIRR oraz Ministerstwa Rolnictwa.

CO DAJĄ DOTACJE ?

Obecny PROW jest podobny do znanego już z lat 2007- 2013, jednak została zmieniona jego konstrukcja. W aktualnej formie występuje mniej tzw. działań i pojawiła się możliwość jednoczesnego skorzystania z różnych „poddziałań”. Łącznie zostało stworzone 25 form wsparcia, w tym kontynuacja pomocy z lat poprzednich.  Warto zwrócić uwagę na zmodyfikowane wsparcie z bardzo popularnego działania „Modernizacja gospodarstw rolnych”. Obecnie wartość pomocy będzie uwarunkowana od rodzaju przewidzianych inwestycji. Na największe wsparcie mogą liczyć rolnicy stawiający na rozwój produkcji prosiąt (maksymalnie aż do 900 tys. zł). Na pozostałe inwestycje związane z produkcją zwierzęcą wsparcie wyniesie do 500 tys. zł. Wszystkie pozostałe przedsięwzięcia a także zakupy w gospodarstwie będą mogły otrzymać dofinansowanie w wysokości do 200 tys. zł.

Niezmiennie na mocne wsparcie będą mogli liczyć młodzi rolnicy, którzy oprócz większych dopłat bezpośrednich, mogą spodziewać się „premii” na start wynoszącej 100 tys. zł. Różnica w porównaniu do poprzednich programów polega na tym, że obecnie wypłata nastąpi  w dwóch etapach: pierwszy – 80 proc. Drugi po zrealizowaniu inwestycji i udokumentowaniu wydatków – 20 proc.

Całkowicie nowym rozwiązaniem ujętym w PROW 2014-2020 będzie premia udzielana na restrukturyzację małych gospodarstw. Gospodarstwa takie będą mogły ubiegać się o 60 tys. zł na inwestycje w poprawę swojej dochodowości. W momencie kiedy rentowność zostanie zwiększona będą mogły korzystać z innych form wsparcia z PROW. Natomiast jeżeli właściciel małego gospodarstwa zdecyduje się na jego sprzedanie, wówczas będzie mu przysługiwać rekompensata w wysokości 120 proc. dopłat, które otrzymywałby do 2020 r.

KTO MOŻE UZYSKAĆ DOPŁATĘ ?

Dla wszystkich.

O dotację unijną może się starać każdy rolnik. Wnioski w ramach tego programu można składać od pierwszej połowy 2016 roku. Większość programów nie jest uzależniona od wykształcenia i wieku osoby wnioskującej, nie mniej jednak szczególnie premiowane są pewne określone działania rolnicze mające na celu ogólnokrajową zmianę koniunktury w danym sektorze gospodarki rolnej.

Pieniądze dla hodowców.

W nowych programach dotacji unijnych szczególną uwagę skupiono na producentach prosiąt, mleka oraz bydła. To właśnie oni mogą teraz liczyć na większe dotacje, niż pozostałe gałęzie rolnictwa.

Promocja młodzieży.

W programie PROW 2014-2020 kontynuowane jest dofinansowanie młodych rolników z tytułu „Premia dla młodego rolnika”. Ta dotacja przeznaczona jest dla młodych osób, które w momencie składania wniosku lub poprzedzających ten dzień 12 miesiącach przejęły gospodarstwo i rozpoczęły działalność rolniczą.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *