Pomoc suszowa: „Wniosek wysłany”, ale pieniędzy nie będzie. Kolejne zawiłości aplikacji biją w rolników

Rolnicy zgłaszali do KRIR problemy z pozyskaniem protokołu z aplikacji suszowej

Pod koniec marca br. w artykule pt. „Pomoc suszowa: rolnicy apelują o inny dokument potwierdzający suszę i dłuższy termin” pisaliśmy o tym, że rolnicy wystosowali apel do ministra rolnictwa, prosząc o więcej czasu na dostarczenie załączników do wniosku o pomoc suszową za 2023 rok. Jednym ze wskazywanych wówczas problemów było pozyskanie protokołu z aplikacji suszowej. Rolnicy po zalogowaniu się do aplikacji Zgłoś szkodę rolniczą, pomimo wykonania zgłoszenia w stosownym terminie, nie mieli możliwości pobrania dokumentu końcowego, którym był Protokół lub Kalkulacja oszacowania szkód, ponieważ przy ich zgłoszeniach widniał komunikat „W EDYCJI”. KRIR oceniła, że jest to błąd niezależny od beneficjenta. Co na to MRIRW?

Pobranie protokołu suszowego możliwe wyłącznie po złożeniu podpisu zaufanego

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi w odpowiedzi na apel Krajowej Rady Izb Rolniczych wyjaśniło, że złożenie wniosków o oszacowanie szkód w roku 2023 było możliwe za pośrednictwem aplikacji „Zgłoś szkodę rolniczą”. Do zadań rolników należało opatrzenie wniosku o oszacowanie szkód powstałych w wyniku suszy podpisem zaufanym.

Jak wskazało MRiRW, pobranie protokołu albo kalkulacji oszacowania szkód powstałych w wyniku suszy było możliwe wyłącznie po podpisaniu Profilem Zaufanym za pośrednictwem kliknięcia w numer gospodarstwa. Jeśli w aplikacji widniał komunikat „wniosek w edycji”, pobranie protokołu lub kalkulacji nie było możliwe ze względu na to, że nie zostały skutecznie podpisane.

Do kiedy można było pobrać protokoły za suszowe 2023 r.?

Jak podkreślił w piśmie wiceminister rolnictwa Stefan Krajewski, skutecznie podpisane protokoły i kalkulacje oszacowania szkód rolnicy mogli pobierać od końca listopada 2023 r. Przy czym obowiązkowe było dołączenie wydruku protokołu oszacowania szkód albo kalkulacji oszacowania szkód zawierającego informację o powierzchni upraw rolnych, na których powstały szkody w związku z wystąpieniem w 2023 r. suszy.

Raport sporządzony przez komisję powołaną przez wojewodę nie jest wystarczający

Rolnicy we wspomnianym wyżej piśmie domagali się również dopuszczenia, jako potwierdzenia wystąpienia suszy w gospodarstwie rolnym, raportu strat sporządzanego przez Komisję gminną, która została w roku 2023 powołana przez wojewodę. Po usunięciu błędu z aplikacji dopuszczenie miałoby być anulowane.

Jak odpowiada MRiRW, raport oszacowania szkód sporządzany przez komisję powołaną przez wojewodę zawiera jedynie:

  • imię i nazwisko, adres oraz numer identyfikacyjny producenta rolnego nadawany w trybie przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności oraz miejsce położenia gospodarstwa rolnego,
  • informacje o powierzchni upraw rolnych, w których powstały szkody spowodowane wystąpieniem suszy, zgodnej z wnioskiem o przyznanie płatności w rozumieniu przepisów o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego w roku, w którym jest składany ten wniosek,
  • procentową wysokość oszacowanych szkód,
  • imiona i nazwiska członków komisji oraz ich adresy poczty elektronicznej,
  • datę oszacowania szkód.

Zdaniem MRiRW, powyższe dane nie są wystarczające do potwierdzenia spełniania przez wnioskującego o pomoc rolnika wymogów do przyznania pomocy w związku z wystąpieniem w 2023 r. suszy. Ponadto resort rolnictwa poinformował, że proces szacowania szkód powstałych w wyniku suszy za pośrednictwem aplikacji przebiega w inny sposób, niż proces szacowania szkód powstałych w wyniku pozostałych niekorzystnych zjawisk atmosferycznych przez komisje powołane przez wojewodów, przez co ich połączenie nie jest możliwe.

Oprac. Justyna Czupryniak

Źródło: KRIR

Więcej na ten temat

CZYM SĄ DOTACJE UNIJNE?

W ramach PROW 2014-2020 będzie realizowanych łącznie 15 działań pomocowych a środki pieniężne będą głównie skierowane do sektora rolnego. Sektor ten jest bardzo istotny z punktu widzenia zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich i wymaga większego i odpowiednio ukształtowanego wsparcia.

Głównym celem pomocy finansowej w ramach przewidzianych instrumentów będzie rozwój gospodarstw rolnych (Modernizacja gospodarstw rolnych, Restrukturyzacja małych gospodarstw rolnych, Premie dla młodych rolników, Płatności dla rolników przekazujących małe gospodarstwa rolne). Premie dla młodych rolników, które zostały przewidziane w nowym PROW mają głownie na celu ułatwienie młodym osobom rozpoczęcie samodzielnego prowadzenia działalności rolniczej w przejmowanych przez nich gospodarstwach rolnych. Najważniejszymi założeniami dla młodych rolników chcących skorzystać z dodatkowej pomocy są: nie ukończenie 40 roku życia, posiadanie odpowiednich kwalifikacji zawodowych, lub zobowiązanie się do ich zdobycia w przeciągu 3 lat od otrzymania decyzji o pomocy, bycie posiadaczem minimum 1ha użytków rolnych przed dniem złożenia wniosku o przyznanie pomocy dla młodego rolnika.

Wszystkie szczegóły dotyczące warunków jakie musi spełnić rolnik by ubiegać się o wsparcie w ramach PROW na lata 2014 – 2020 mogą odnaleźć państwo na stronach AMIRR oraz Ministerstwa Rolnictwa.

CO DAJĄ DOTACJE ?

Obecny PROW jest podobny do znanego już z lat 2007- 2013, jednak została zmieniona jego konstrukcja. W aktualnej formie występuje mniej tzw. działań i pojawiła się możliwość jednoczesnego skorzystania z różnych „poddziałań”. Łącznie zostało stworzone 25 form wsparcia, w tym kontynuacja pomocy z lat poprzednich.  Warto zwrócić uwagę na zmodyfikowane wsparcie z bardzo popularnego działania „Modernizacja gospodarstw rolnych”. Obecnie wartość pomocy będzie uwarunkowana od rodzaju przewidzianych inwestycji. Na największe wsparcie mogą liczyć rolnicy stawiający na rozwój produkcji prosiąt (maksymalnie aż do 900 tys. zł). Na pozostałe inwestycje związane z produkcją zwierzęcą wsparcie wyniesie do 500 tys. zł. Wszystkie pozostałe przedsięwzięcia a także zakupy w gospodarstwie będą mogły otrzymać dofinansowanie w wysokości do 200 tys. zł.

Niezmiennie na mocne wsparcie będą mogli liczyć młodzi rolnicy, którzy oprócz większych dopłat bezpośrednich, mogą spodziewać się „premii” na start wynoszącej 100 tys. zł. Różnica w porównaniu do poprzednich programów polega na tym, że obecnie wypłata nastąpi  w dwóch etapach: pierwszy – 80 proc. Drugi po zrealizowaniu inwestycji i udokumentowaniu wydatków – 20 proc.

Całkowicie nowym rozwiązaniem ujętym w PROW 2014-2020 będzie premia udzielana na restrukturyzację małych gospodarstw. Gospodarstwa takie będą mogły ubiegać się o 60 tys. zł na inwestycje w poprawę swojej dochodowości. W momencie kiedy rentowność zostanie zwiększona będą mogły korzystać z innych form wsparcia z PROW. Natomiast jeżeli właściciel małego gospodarstwa zdecyduje się na jego sprzedanie, wówczas będzie mu przysługiwać rekompensata w wysokości 120 proc. dopłat, które otrzymywałby do 2020 r.

KTO MOŻE UZYSKAĆ DOPŁATĘ ?

Dla wszystkich.

O dotację unijną może się starać każdy rolnik. Wnioski w ramach tego programu można składać od pierwszej połowy 2016 roku. Większość programów nie jest uzależniona od wykształcenia i wieku osoby wnioskującej, nie mniej jednak szczególnie premiowane są pewne określone działania rolnicze mające na celu ogólnokrajową zmianę koniunktury w danym sektorze gospodarki rolnej.

Pieniądze dla hodowców.

W nowych programach dotacji unijnych szczególną uwagę skupiono na producentach prosiąt, mleka oraz bydła. To właśnie oni mogą teraz liczyć na większe dotacje, niż pozostałe gałęzie rolnictwa.

Promocja młodzieży.

W programie PROW 2014-2020 kontynuowane jest dofinansowanie młodych rolników z tytułu „Premia dla młodego rolnika”. Ta dotacja przeznaczona jest dla młodych osób, które w momencie składania wniosku lub poprzedzających ten dzień 12 miesiącach przejęły gospodarstwo i rozpoczęły działalność rolniczą.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *