Aplikacja suszowa wciąż nie działa dobrze. „Zamiast 10 ha zaciąga tylko 4 ha”

Prezes Podlaskiej Izby Rolniczej, Grzegorz Leszczyński, wystosował pismo do prezesa KRIR, Wiktora Szmulewicza z prośbą o wykorzystanie czasu, który pozostał do składania wniosków, na podjęcie działań mających na celu wdrożenie zmian do funkcjonowania aplikacji suszowej.

PIROL apeluje o zmiany w działaniu aplikacji suszowej

PIROL wskazała 3 punkty konieczne do zmiany w działaniu aplikacji suszowej.

Pierwszy postulat dotyczył importowania danych z e-wniosku. Zdaniem rolników aplikacja pobiera dane z mapy, a nie z podsumowania wniosku obszarowego, które różnią się między sobą o 0,01 ha. Jak wskazują rolnicy, do wniosku należy podać wartość z podsumowania, a nie z mapy, co jest niemożliwe. Rolnicy, próbując zaradzić tej sytuacji, zdecydowali się na wpisanie straty o 0,01 ha mniejszej, co również nie przyniosło oczekiwanego rezultatu, a do potencjalnych przychodów wczytała się cała powierzchnia. Wnioskujący zauważyli również, że nie mają możliwości zmodyfikowania danych o uprawach, ponieważ wczytują się one automatycznie.

– Sąsiadowi udało się zalogować, ale aplikacja zamiast 10 ha, zaciągnęła mu tylko 4 ha działki. A gdzie reszta? – mówi nam rolnik z gminy Świecie (woj. kujawsko-pomorskie).

Dane w aplikacji suszowej nie zgadzają się

Jak wyjaśnia PIROL, w efekcie, rolnik wypełniający wniosek o oszacowanie strat do gminy w wersji papierowej, zauważy jej niezgodność z wersją elektroniczną. Zdaniem rolników, wnioski składane przez nich do gmin, nie zawierają informacji na temat kosztów związanych z prowadzeniem produkcji zwierzęcej, przez co dane włączane do wyliczeń procentowych nie będą spójne z wnioskiem papierowym i elektronicznym.

Czy ARiMR będzie wzywał rolników na korektę wniosku?

Rolnicy przyznają, że takie działanie aplikacji nie jest dla nich zadowalające ze względu na to, że mogą być wzywani przez ARiMR do wprowadzania korekt w dokumentach. PIROL zauważa również, że ARiMR może nie zwrócić uwagi na zaistniałe braki i wtedy sprawa będzie miała charakter ogólny.

Rolnicy nie wiedzą, jak zgłosić zwierzęta do wniosku o suszę

Beneficjenci zasygnalizowali również problem ze zgłaszaniem zwierząt we wniosku. Z przepisów prawa wynika, że rolnik ma obowiązek podania we wniosku informacji o liczbie pogłowia utrzymywanego w gospodarstwie rolnym. Zapisy kodeksu nie wskazują jednak okresu, z którego stan stada należałoby podać, co dla rolników jest niejasne. Dla beneficjentów z Podlasia najbardziej logiczne byłoby podanie do wniosku sztuk, które przynoszą im dochody, czyli krów mlecznych, bydła mięsnego, czy bydła gotowego na sprzedaż. Zdaniem wnioskujących, jałowizna i cielęta nie powinny być wliczane do ilości sztuk, ponieważ są utrzymywane na poczet odmłodzenia stada i generują nieustające koszty, jeśli zaś jest to niemożliwe, to nie powinny być wliczanie do przychodu generowanego przez te zwierzęta.

30% powyżej produkcji rolnej to za dużo dla hodowców zwierząt

Rolnicy z PIROL-u nie przystają również na to, by pomoc suszowa przysługiwała tylko do szkód powyżej 30% rocznej produkcji rolnej w gospodarstwie rolnym. Zdaniem rolników, nie jest to warunek możliwy do spełnienia przez gospodarstwa specjalizujące się w różnych działach produkcji zwierzęcej, a ponieśli oni równie duże straty, co plantatorzy roślin. Rolnicy hodujący zwierzęta kupują paszę, przez co ich koszty prowadzenia działalności wzrastają, jednak nie zostaną one uwzględnione w szacowaniu strat, gdyż wydatki na pasze są brane pod uwagę tylko do wysokości strat w gospodarstwie. Obecnie hodowcy zwierząt mają również zapasy paszy, więc zaczną dokupować ją w przyszłości, kiedy najprawdopodobniej zdrożeje, w związku z czym rolnicy nie wiedzą, jak wliczyć te koszty do wydatków poniesionych na produkcję zwierzęcą.

Czy produkcja zwierzęca zostanie oddzielona od roślinnej?

Przedstawiciel PIROL-u podkreślił, że w obecnej sytuacji należałoby przeanalizować straty rolników utrzymujących zwierzęta i tych prowadzących produkcję roślinną, by w trakcie wyliczeń nie doszło do dyskryminacji i strat.

Przeczytaj również: Pomoc suszowa: ważna deklaracja KE w sprawie szacowania szkód w Polsce

oprac. Justyna Czupryniak

źródło: PIROL

Więcej na ten temat

CZYM SĄ DOTACJE UNIJNE?

W ramach PROW 2014-2020 będzie realizowanych łącznie 15 działań pomocowych a środki pieniężne będą głównie skierowane do sektora rolnego. Sektor ten jest bardzo istotny z punktu widzenia zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich i wymaga większego i odpowiednio ukształtowanego wsparcia.

Głównym celem pomocy finansowej w ramach przewidzianych instrumentów będzie rozwój gospodarstw rolnych (Modernizacja gospodarstw rolnych, Restrukturyzacja małych gospodarstw rolnych, Premie dla młodych rolników, Płatności dla rolników przekazujących małe gospodarstwa rolne). Premie dla młodych rolników, które zostały przewidziane w nowym PROW mają głownie na celu ułatwienie młodym osobom rozpoczęcie samodzielnego prowadzenia działalności rolniczej w przejmowanych przez nich gospodarstwach rolnych. Najważniejszymi założeniami dla młodych rolników chcących skorzystać z dodatkowej pomocy są: nie ukończenie 40 roku życia, posiadanie odpowiednich kwalifikacji zawodowych, lub zobowiązanie się do ich zdobycia w przeciągu 3 lat od otrzymania decyzji o pomocy, bycie posiadaczem minimum 1ha użytków rolnych przed dniem złożenia wniosku o przyznanie pomocy dla młodego rolnika.

Wszystkie szczegóły dotyczące warunków jakie musi spełnić rolnik by ubiegać się o wsparcie w ramach PROW na lata 2014 – 2020 mogą odnaleźć państwo na stronach AMIRR oraz Ministerstwa Rolnictwa.

CO DAJĄ DOTACJE ?

Obecny PROW jest podobny do znanego już z lat 2007- 2013, jednak została zmieniona jego konstrukcja. W aktualnej formie występuje mniej tzw. działań i pojawiła się możliwość jednoczesnego skorzystania z różnych „poddziałań”. Łącznie zostało stworzone 25 form wsparcia, w tym kontynuacja pomocy z lat poprzednich.  Warto zwrócić uwagę na zmodyfikowane wsparcie z bardzo popularnego działania „Modernizacja gospodarstw rolnych”. Obecnie wartość pomocy będzie uwarunkowana od rodzaju przewidzianych inwestycji. Na największe wsparcie mogą liczyć rolnicy stawiający na rozwój produkcji prosiąt (maksymalnie aż do 900 tys. zł). Na pozostałe inwestycje związane z produkcją zwierzęcą wsparcie wyniesie do 500 tys. zł. Wszystkie pozostałe przedsięwzięcia a także zakupy w gospodarstwie będą mogły otrzymać dofinansowanie w wysokości do 200 tys. zł.

Niezmiennie na mocne wsparcie będą mogli liczyć młodzi rolnicy, którzy oprócz większych dopłat bezpośrednich, mogą spodziewać się „premii” na start wynoszącej 100 tys. zł. Różnica w porównaniu do poprzednich programów polega na tym, że obecnie wypłata nastąpi  w dwóch etapach: pierwszy – 80 proc. Drugi po zrealizowaniu inwestycji i udokumentowaniu wydatków – 20 proc.

Całkowicie nowym rozwiązaniem ujętym w PROW 2014-2020 będzie premia udzielana na restrukturyzację małych gospodarstw. Gospodarstwa takie będą mogły ubiegać się o 60 tys. zł na inwestycje w poprawę swojej dochodowości. W momencie kiedy rentowność zostanie zwiększona będą mogły korzystać z innych form wsparcia z PROW. Natomiast jeżeli właściciel małego gospodarstwa zdecyduje się na jego sprzedanie, wówczas będzie mu przysługiwać rekompensata w wysokości 120 proc. dopłat, które otrzymywałby do 2020 r.

KTO MOŻE UZYSKAĆ DOPŁATĘ ?

Dla wszystkich.

O dotację unijną może się starać każdy rolnik. Wnioski w ramach tego programu można składać od pierwszej połowy 2016 roku. Większość programów nie jest uzależniona od wykształcenia i wieku osoby wnioskującej, nie mniej jednak szczególnie premiowane są pewne określone działania rolnicze mające na celu ogólnokrajową zmianę koniunktury w danym sektorze gospodarki rolnej.

Pieniądze dla hodowców.

W nowych programach dotacji unijnych szczególną uwagę skupiono na producentach prosiąt, mleka oraz bydła. To właśnie oni mogą teraz liczyć na większe dotacje, niż pozostałe gałęzie rolnictwa.

Promocja młodzieży.

W programie PROW 2014-2020 kontynuowane jest dofinansowanie młodych rolników z tytułu „Premia dla młodego rolnika”. Ta dotacja przeznaczona jest dla młodych osób, które w momencie składania wniosku lub poprzedzających ten dzień 12 miesiącach przejęły gospodarstwo i rozpoczęły działalność rolniczą.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *