Transport zwierząt bez patogenów. Jak to wygląda w Danii?

W artykule przeczytasz:

  • Koszt zwiększonego dobrostanu podczas transportu obciąży rolników
  • Jak transportowane są świnie w Danii?
  • Warunki transportu zwierząt są na bieżąco kontrolowane
  • Jak Dania współpracuje z krajami dotkniętymi wirusem ASF?

Koszt zwiększonego dobrostanu podczas transportu obciąży rolników

Na razie najpełniej wyposażonymi samochodami opłaca się transportować zwierzęta hodowlane i reprodukcyjne, które pozostają długo w stadzie i których jakość bezpośrednio przekłada się na wieloletnie wyniki.

Transport żywych zwierząt gospodarskich odgrywa zasadniczą rolę, a praktyka i doświadczenie pokazały, że priorytetem powinna być jego jakość, uwzględniająca wentylację, temperaturę i powierzchnię przypadającą na zwierzę, a nie tylko odległość i czas trwania podróży. Ponieważ w Danii bezpieczeństwo związane ze zdrowiem świń jest traktowane bardzo poważnie, do transportu wykorzystuje się między innymi zamknięte auta wyposażone według zaleceń systemu SPF (Specific Pathogen Free, czyli wolny od specyficznych patogenów).

Status zdrowotny SPF został wprowadzony w Danii w 1971 roku przez rolników i weterynarię, aby chronić stada przed przenoszeniem chorób i stratami ekonomicznymi. Określa poziom bezpieczeństwa, który pokazuje stopień ochrony przed infekcjami i kontroli zdrowia. W systemie SPF stada świń sklasyfikowane są pod kątem statusu zdrowotnego do jednej z trzech kategorii. Do czerwonego statusu zaklasyfikowane są fermy hodowlane i namnażające wolne od chorób, niebieski to głównie chlewnie towarowe, zielony – gospodarstwa o statusie nieznanym, aspirujące do statusu niebieskiego. Im wyższy status zdrowotny loszek i knurków, tym wyższą cenę można uzyskać, a w stadach produkujących zużywa się mniej antybiotyków i poprawia dobrostan zwierząt – tłumaczy Justyna Michaluk, logistyk w firmie Breeders of Denmark, będącej drugim największym eksporterem świń hodowlanych i reprodukcyjnych z Danii.

– Póki co, koszt transportu warchlaków autami SPF jest nieopłacany, bo bardzo podniósłby ich ceny, aczkolwiek zwierzęta byłyby dużo bardziej chronione – wyjaśnia Dagmara Telus
FOTO: Dominika Stancelewska

Firma opierając się na założeniach systemu SPF, który monitoruje siedem ważnych ekonomicznie chorób, poszukiwała takich rozwiązań w transpor­cie, aby utrzymać wysoki status zdrowotny zwierząt podczas przewozu, w szczególności w obszarach o dużej presji patogenów chorobotwórczych.

Jak transportowane są świnie w Danii?

Ciężarówki mają trzy ruchome pokłady. W zależności od wieku loszek i knurów oraz ich wielkości można dostosować liczbę pokładów oraz przegród odpowiednio do liczby zwierząt. Ale co najważniejsze, powietrze zasysane do wnętrza naczepy jest filtrowane i przechodzi przez specjalne lampy UV-C. Światło zabija bakterie i wirusy, dzięki czemu środowisko wewnątrz przyczepy pozostaje cały czas wolne od patogenów.

Ciężarówki Breeders of Denmark z zewnątrz wyglądają jak zwykłe chłodziarki, dlatego często są nierozpoznawalne jako auta do transportu zwierząt. Powszechnie stosowane auta otwarte mają tylko przesłony, które otwiera się bądź zamyka, zależnie od temperatury panującej na zewnątrz, i przez nie wpada też powietrze. W samochodach przez nas wykorzystywanych powietrze wchodzi przez filtry i wychodzi bokami przyczepy również przez filtry – mówi ekspertka z Danii.

Ciężarówki mają trzy ruchome pokłady, których liczbę można dostosować w zależności od wielkości loszek i knurów, podobnie jak liczbę przegród na każdym pokładzie
FOTO: Breeders

Justyna Michaluk przytoczyła badania dotyczące wirusa zespołu rozrodczo-oddechowego świń, czyli PRRS. Wyniki potwierdziły, że zastosowane w ciężarówkach systemy filtracji i dezynfekcji usuwają wirusa PRRS w 99,9%.

Więcej na ten temat

CZYM SĄ DOTACJE UNIJNE?

W ramach PROW 2014-2020 będzie realizowanych łącznie 15 działań pomocowych a środki pieniężne będą głównie skierowane do sektora rolnego. Sektor ten jest bardzo istotny z punktu widzenia zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich i wymaga większego i odpowiednio ukształtowanego wsparcia.

Głównym celem pomocy finansowej w ramach przewidzianych instrumentów będzie rozwój gospodarstw rolnych (Modernizacja gospodarstw rolnych, Restrukturyzacja małych gospodarstw rolnych, Premie dla młodych rolników, Płatności dla rolników przekazujących małe gospodarstwa rolne). Premie dla młodych rolników, które zostały przewidziane w nowym PROW mają głownie na celu ułatwienie młodym osobom rozpoczęcie samodzielnego prowadzenia działalności rolniczej w przejmowanych przez nich gospodarstwach rolnych. Najważniejszymi założeniami dla młodych rolników chcących skorzystać z dodatkowej pomocy są: nie ukończenie 40 roku życia, posiadanie odpowiednich kwalifikacji zawodowych, lub zobowiązanie się do ich zdobycia w przeciągu 3 lat od otrzymania decyzji o pomocy, bycie posiadaczem minimum 1ha użytków rolnych przed dniem złożenia wniosku o przyznanie pomocy dla młodego rolnika.

Wszystkie szczegóły dotyczące warunków jakie musi spełnić rolnik by ubiegać się o wsparcie w ramach PROW na lata 2014 – 2020 mogą odnaleźć państwo na stronach AMIRR oraz Ministerstwa Rolnictwa.

CO DAJĄ DOTACJE ?

Obecny PROW jest podobny do znanego już z lat 2007- 2013, jednak została zmieniona jego konstrukcja. W aktualnej formie występuje mniej tzw. działań i pojawiła się możliwość jednoczesnego skorzystania z różnych „poddziałań”. Łącznie zostało stworzone 25 form wsparcia, w tym kontynuacja pomocy z lat poprzednich.  Warto zwrócić uwagę na zmodyfikowane wsparcie z bardzo popularnego działania „Modernizacja gospodarstw rolnych”. Obecnie wartość pomocy będzie uwarunkowana od rodzaju przewidzianych inwestycji. Na największe wsparcie mogą liczyć rolnicy stawiający na rozwój produkcji prosiąt (maksymalnie aż do 900 tys. zł). Na pozostałe inwestycje związane z produkcją zwierzęcą wsparcie wyniesie do 500 tys. zł. Wszystkie pozostałe przedsięwzięcia a także zakupy w gospodarstwie będą mogły otrzymać dofinansowanie w wysokości do 200 tys. zł.

Niezmiennie na mocne wsparcie będą mogli liczyć młodzi rolnicy, którzy oprócz większych dopłat bezpośrednich, mogą spodziewać się „premii” na start wynoszącej 100 tys. zł. Różnica w porównaniu do poprzednich programów polega na tym, że obecnie wypłata nastąpi  w dwóch etapach: pierwszy – 80 proc. Drugi po zrealizowaniu inwestycji i udokumentowaniu wydatków – 20 proc.

Całkowicie nowym rozwiązaniem ujętym w PROW 2014-2020 będzie premia udzielana na restrukturyzację małych gospodarstw. Gospodarstwa takie będą mogły ubiegać się o 60 tys. zł na inwestycje w poprawę swojej dochodowości. W momencie kiedy rentowność zostanie zwiększona będą mogły korzystać z innych form wsparcia z PROW. Natomiast jeżeli właściciel małego gospodarstwa zdecyduje się na jego sprzedanie, wówczas będzie mu przysługiwać rekompensata w wysokości 120 proc. dopłat, które otrzymywałby do 2020 r.

KTO MOŻE UZYSKAĆ DOPŁATĘ ?

Dla wszystkich.

O dotację unijną może się starać każdy rolnik. Wnioski w ramach tego programu można składać od pierwszej połowy 2016 roku. Większość programów nie jest uzależniona od wykształcenia i wieku osoby wnioskującej, nie mniej jednak szczególnie premiowane są pewne określone działania rolnicze mające na celu ogólnokrajową zmianę koniunktury w danym sektorze gospodarki rolnej.

Pieniądze dla hodowców.

W nowych programach dotacji unijnych szczególną uwagę skupiono na producentach prosiąt, mleka oraz bydła. To właśnie oni mogą teraz liczyć na większe dotacje, niż pozostałe gałęzie rolnictwa.

Promocja młodzieży.

W programie PROW 2014-2020 kontynuowane jest dofinansowanie młodych rolników z tytułu „Premia dla młodego rolnika”. Ta dotacja przeznaczona jest dla młodych osób, które w momencie składania wniosku lub poprzedzających ten dzień 12 miesiącach przejęły gospodarstwo i rozpoczęły działalność rolniczą.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *